Φυτικό τυρί: ποια η θέση του στην νηστεία;

Έχετε σκεφτεί για ποιον λόγο πρέπει (ή όχι) να καταναλώνουμε τυρί;

Το τυρί είναι ένα γαλακτοκομικό προϊόν υψηλής διατροφικής αξίας. Παρόλο που σαν Έλληνες αγαπάμε να συνοδεύουμε με τυρί φέτα όλα τα πιάτα μας, ακόμα και αυτά με κρέας, το τυρί αποτελεί από μόνο του πηγή πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας, ισάξιο του κρέατος. Περιέχει επίσης ασβέστιο, φώσφορο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και λιποδιαλύτες βιταμίνες A,D και Κ. Επίσης, το λίπος των τυριών, αν και κορεσμένο, περιέχει υψηλή συγκέντρωση σε βουτυρικό οξύ, ένα κορεσμένο λιπαρό οξύ, το οποίο έχει, αν όχι ευεργετική, τουλάχιστον ουδέτερη επίδραση στην καρδιαγγειακή και γενικότερη υγεία. Ακόμα, πολλά μαλακά τυριά ωρίμανσης, όπως το Gouda, αποτελούν πηγή προβιοτικών, των ωφέλιμων για τον οργανισμό βακτηρίων. Τέλος, τα περισσότερα τυριά είναι πλούσια σε νάτριο, αν και ευτυχώς υπάρχουν πολλές επιλογές τυριών χαμηλών σε αλάτι παραδοσιακών, όπως ο ανθότυρος, το έμμενταλ κτλ ή επεξεργασμένων ώστε να είναι χαμηλά σε νάτριο.
Εξαιτίας του ασβεστίου, που περιέχει το τυρί, δυσκολεύει την απορρόφηση του φυτικού τρισθενούς σιδήρου. Επομένως ο συνδυασμός του τυριού με τις φακές ή το σπανακόρυζο, αν και νόστιμος, μάλλον δεν μας ωφελεί, ειδικά σε περιπτώσεις όπου η πρόσληψη είναι περιορισμένη και η ανάγκη για σίδηρο μεγάλη.
Αν όλα αυτά μας τα προσφέρει απλόχερα το τυρί, με τι μπορούμε να το αντικαταστήσουμε σε μια χορτοφαγική διατροφή ή σε περιόδους νηστείας;
Σίγουρα θα έχετε δει στο εμπόριο μεγάλη ποικιλία από “φυτικά/ νηστίσιμα/ μη-γαλακτοκομικά τυριά”. Υπάρχουν τουλάχιστον δυο μεγάλες κατηγορίες φυτικών τυριών: αυτά που προέρχονται από σόγια (τοφού) και αυτά που προέρχονται από άμυλο πχ. πατάτας.
Τα τυριά χωρίς λακτόζη δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν περιέχουν γάλα ή παράγωγά του γάλακτος και αντιστρόφως, τα τυριά από φυτικές πρώτες ύλες μπορεί να περιέχουν γάλα ή λακτόζη.
Αν καταφέρουμε να βρούμε την ετικέτα με τα συστατικά ενός φυτικού τυριού και αναγράφει ότι περιέχει λακτόζη, καζεΐνη, όρο γάλακτος, πρωτεΐνη, υδρολυμενη πρωτεΐνη τότε μπορεί να περιέχει ζωικές πρώτες ύλες και άρα δεν είναι νηστίσιμο.
Από την άλλη, η διατροφική ετικέτα ενός φυτικού τυριού, που προέρχεται από πατάτα μπορεί να προκαλέσει πραγματική έκπληξη! Ένα τέτοιο μη – εμπλουτισμένο φυτικό τυρί είναι φυσικό να περιέχει μηδενική πρωτεΐνη και φυσικά καθόλου ασβέστιο! Επίσης, συχνά είναι πλούσιο σε νάτριο, μπορεί να έχει υδρογονωμένα ή μερικώς υδρογονωμένα λιπαρά, ζάχαρη, συντηρητικά και βελτιωτικά γεύσης.
Επομένως, ένα φυτικό τυρί, χωρίς περαιτέρω “έρευνα αγοράς” μάλλον δεν αντικαθιστά το τυρί, αλλά προσθέτει επιπλέον άμυλο σε μια διατροφή ήδη πλούσια σε υδατάνθρακες, όπως είναι η νηστεία.
Τι μπορούμε να κάνουμε;
Εκτός από γεύση και αυτό το “κάτι” να καλύψει το κενό του τυριού στο πιάτο, ένα τυρί από σόγια μπορεί να ενισχύσει την διατροφή μας σε φυτική πρωτεΐνη και ασβέστιο, ενώ σε μικρές ποσότητες δεν φαίνεται να ενέχει κανένα αρνητικό στοιχείο.
Για τους “ορκισμένους εχθρούς του τοφού (τυρί σόγιας) με λίγο παραπάνω ψάξιμο αποκαλύπτονται προϊόντα και συνταγές για φυτικά τυριά από άλλα συστατικά πχ. ξηρούς καρπούς ή όσπρια πχ ρεβίθι, κινόα κτλ ή εμπλουτισμένα τυριά με πρωτεΐνη, βιταμίνες και μέταλλα.
Η ιδανική επιλογή είναι και η πιο απλή και η πιο νόστιμη!
  • Ένα τυρί από απλώς αλεσμένο ξηρό καρπό ή σπόρο (αμύγδαλο, κάσιους, ταχίνι) με μυρωδικά, σκόρδο και λίγο διατροφική μαγιά. Αλέθουμε τον ξηρό καρπό ή τον σπόρο μάζι με μυρωδικά στο μούλτι μέχρι να γίνει σνα τριμμένο τυρί και το φυλάμε στο ψυγείο. Το σερβίρουμε σαν τριμμένη φυτική παρμεζάνα. Πειραματιστείτε με το είδος ξηρού καρπού και τα μυρωδικά ανάλογα με την ένταση αρωμάτων που επιθυμείτε στο τυρί σας!
Το ίδιο μείγμα των αλεσμένων ξηρών καρπών με μυρωδικά μπορούμε να κάνουμε τυρί σε κομμάτι:
  • Ανακατεύουμε τους τριμμένους ξηρούς καρπούς με την διπλάσια ποσότητα χλιαρού νερού. Βάζουμε το μείγμα σε κατσαρολάκι σε χαμηλή φωτιά και το “δένουμε” σε κρέμα με λίγο άμυλο ταπιόκας ή αραβοσίτου ή ρυζάλευρο διαλυμένο σε νερό ή φυτικό γάλα. Όταν δέσει, κατεβάζουμε από την φωτιά και προσθέτουμε στην “κρέμα” τα μυρωδικά της αρεσκείας μας και αν θέλουμε 1-2 κουταλιές διατροφική μαγιά ή 1-2 κάψουλες προβιοτικών acidophilus. Αφήνουμε την “κρέμα” να κρυώσει και να πήξει σε ταψάκι και το φυτικό τυρί μας είναι έτοιμο!
Επομένως πριν αγοράσετε φυτικό τυρί κάντε τον έλεγχο αγοράς στις ετικέτες και επιλέξτε με γνώμονα την χρυσή τομή ανάμεσα στην θρέψη και στην γεύση!

LEAVE A REPLY