Πως θα αντιμετωπίσω την δυσκοιλιότητα;

Αυτή είναι μια ερώτηση που φτάνει καθημερινά στα αυτιά των διαιτολόγων. Κυρίως η δυσκοιλιότητα ταλαιπωρεί γυναίκες, ηλικιωμένους, μικρά παιδιά αλλά και άντρες με πολύωρη καθιστική εργασία. Συχνά θεωρείται οτι η δυσκοιλιότητα είναι ιδιοσυγκρασική πάθηση, δηλαδή δεν υπάρχει κανένας ιδιαίτερος λόγος για την εμφάνισή της, αλλά συνδέεται κυρίως με αυξημένο αίσθημα άγχους και διαταραχές ύπνου. Από διατροφικής απόψεως, η δυσκοιλιότητα μπορεί να συνδέεται με μειωμένη πρόσληψη φυτικών ινών και υγρών κατά τη διάρκεια της ημέρας. Σε κάποιες περιπτώσεις, ειδικά αν εμφανιστεί άξαφνα, ίσως να συνδέεται με παθολογικά αίτια, γιαυτό το σοφότερο θα ήταν να απευθυνθείτε σε ειδικευμένο ιατρό.

Πότε όμως κάποιος μπορεί να πεί οτι εμφανίζει δυσκοιλιότητα;

Δυσκοιλιότητα σημαίνει είτε η δυσκολία στην κένωση, είτε η αραιή συχνότητα των κενώσεων.

Αυτό φυσικά είναι σε άμεση συνάρτηση με την συχνότητα που επισκεπτόταν κάποιος την τουαλέτα στο παρελθόν. Σε γενικές γραμμές η συχνότητα κένωσης τρεις φορές την εβδομάδα, είναι αποδεκτή, όπως επισημαίνει το Ελληνικό Ίδρυμα Γαστρεντερολογίας (www.eligast.gr)

Τι μπορώ να κάνω για να την αντιμετωπίσω;

Εφαρμόστε τις μικρές συμβουλές που ακολουθούν σε καθημερινή βάση, αλλά αν το σύμπτωμα δεν υποχωρήσει, επικοινωνήστε με τον γιατρό σας.

  • Ξεκινήστε την ημέρα σας με ένα ποτήρι νερό και 2 μέτρια ξερά δαμάσκηνα, ή ένα ακτινίδιο. Εναλλακτικά μουλιάστε 2 δαμάσκηνα σε νερό από βραδύς και το πρωί πιείτε το νερό και φάτε τα δαμάσκηνα.. Μια άλλη λύση μπορεί να είναι η κατανάλωση ενός ποτηριού φρέσκου φυσικού χυμού πορτοκάλι με 1-2 ακτινίδια αλεσμένα στο multi.
  • Προσπαθήστε να διατηρήσετε σταθερά τα ωράρια που τρέφεστε, φροντίζοντας να κάνετε τουλάχιστον 5 γεύματα ημερησίως -3 κύρια και 2 σνάκ-. Στα σνακ να περιλαμβάνονται οπωσδήποτε φρούτα ή φυσικός χυμός ενώ το μεσημεριανό και το βραδινό πρέπει να συνοδεύονται από ψητά, βραστά ή και ωμά λαχανικά.
  • Πιείτε αρκετό νερό μέσα στην ημέρα. Επαρκή ποσότητα για τον μέσο άνθρωπο θεωρούνται τα 6-8 ποτήρια (περίπου 1-1,5 λίτρο), χωρίς να συνυπολογίζεται ο καφές, το τσάι και οι χυμοί. Μην υπερβάλλετε λοιπόν, απλώς ακούστε το σώμα σας.
  • Κρατήστε ένα διατροφικό ημερολόγιο. Με αυτόν τον τρόπο πιθανόν να εντοπίσετε τροφές που μπορεί να δρουν ανασταλτικά.
  • Αποφύγετε τρόφιμα που συνδυάζονται με δυσκοιλιότητα όπως η άγουρη μπανάνα, το μήλο χωρίς φλούδα και το μαύρο τσάι. Αντιθέτως, εισάγετε στη διατροφή σας σπόρους όπως το σησάμι και ο λιναρόσπορος που διευκολύνουν τη διέλευση των τροφών από το έντερο.
  • Να έχετε στο μαυλό σας, οτι σε κάποιες περιπτώσεις η υπερβολική πρόσληψη φυτικών ινών, μπορεί να φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα. Αν βρίσκεστε σε περίοδο διατροφικών αλλαγών, σοφότερο είναι να εισάγετε σταδιακά τα τρόφιμα με πολλές φυτικές ίνες.
  • Καθορίστε μια συγκεκριμένη ώρα μέσα στην ημέρα που θα αφιερώνετε στην τουαλέτα. Πρέπει να αντιμετωπιστεί σαν άσκηση για το παχύ έντερο τον πρώτο καιρό μέχρι να λυθεί το πρόβλημα. Προτεινόμενη ώρα είναι το διάστημα μετά την κατανάλωση τροφής όπου ούτως ή άλλως λειτουργεί αντανακλαστικά το έντερο ή η πρώτη ώρα μετά το πρωινό ξύπνημα.
  • Ασκηθείτε καθημερινά. Η καθιστική ζωή αποτελεί παράγοντα εμφάνισης δυσκοιλιότητας. Δοκιμάστε να περπατήσετε 20-30 λεπτά την ημέρα.
  • Εισάγεται σταδιακά τρόφιμα πλούσια σε προβιοτικά (π.χ κεφίρ ή “ζωντανό” γιαούρτι) ή συζητήστε με τον διαιτολόγο σας την χρήση διατροφικών συμπληρωμάτων πρεβιοτικών ή προβιοτικών ή συνδυασμό αυτών.
  • Τέλος, δώστε χρόνο στο σώμα σας να προσαρμοστεί στις νέες διατροφικές συνήθειες και μην απογοητευτείτε αν δεν υπάρχει εξέλιξη τις πρώτες 1-2 ημέρες. Επιμείνετε στις διατροφικές αλλαγές και σίγουρα θα δικαιωθείτε εν καιρώ.

LEAVE A REPLY