Μήπως η κατακράτηση σας σαμποτάρει στη μείωση του βάρους σας;

Η κατακράτηση νερού ή αλλιώς οίδημα αποτελεί ένα συχνό πρόβλημα που ταλαιπωρεί αρκετές γυναίκες. Στην ουσία το σώμα μας δε μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά την περίσσεια του νερού που υπάρχει, με αποτέλεσμα να προκαλείται πρήξιμο στην περιοχή των χεριών, των ποδιών, τον κορμό, το πρόσωπο και τους αστραγάλους.

Ορισμένες γυναίκες αντιμετωπίζουν την κατακράτηση υγρών κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης ή λίγες μέρες πριν την έμμηνο ρύση ή στην εμμηνόπαυση ή σε περιόδους όπου ο οργανισμός σας είναι αφυδατωμένος.

Η κατακράτηση μπορεί να οφείλεται:

  • Στην λήψη ορισμένων φαρμάκων όπως τα αντισυλληπτικά, η κορτιζόνη και τα αγχολυτικά.
  • Στην κατανάλωση τροφίμων με αλάτι ή στην αυξημένη χρήση του επιτραπέζιου αλατιού.
  • Σε διάφορες ορμονικές διαταραχές που σχετίζονται με τον θυρεοειδή αδένα.
  • Σε σοβαρότερες ιατρικές καταστάσεις όπως νεφρική νόσο ή καρδιακή ανεπάρκεια.
  • Στην ‹‹κακή›› κυκλοφορία του αίματος και της λέμφου.

 

Τι μπορείτε να κάνετε για να μειώσετε την κατακράτηση υγρών?

 

  1. Αποφύγετε την υπερβολική χρήση αλατιού! Προσθέστε στη σαλάτα σας λεμόνι, βαλσάμικο, βασιλικό, δυόσμο, μαϊντανό και άλλα μυρωδικά για να δώσετε ιδιαίτερη γεύση. Τα ζυμαρικά μπορείτε να τα αρωματίσετε με βασιλικό, σκόρδο, ρίγανη και μαϊντανό. Μαρινάρετε το κρέας με χυμό λεμονιού, σκόρδο, πάπρικα, θυμάρι και δεντρολίβανο εντυπωσιάζοντας ακόμη και τους πιο απαιτητικούς.
  2. Αυξήστε την κατανάλωση μαγνησίου. Το μαγνήσιο αποδείχθηκε ότι είναι αποτελεσματικό στη μείωση της κατακράτησης νερού. Τρόφιμα πλούσια σε μαγνήσιο αποτελούν οι ηλιόσποροι, τα καρύδια, τα αμύγδαλα, τα δημητριακά ολικής άλεσης, η βρώμη, τα φασόλια, το σουσάμι, στο ταχίνι, το σπανάκι, το μπρόκολο, το μαρούλι και στο κακάο.
  3. Η βιταμίνη Β6 μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κατακράτησης νερού. Τα αμυλούχα λαχανικά, οι μπανάνες, τα καρύδια, τα σιτηρά ολικής άλεσης, τα ψάρια και το κρέας αποτελούν καλές πηγές βιταμίνης Β6.
  4. Το κάλιο (τροφές που περιέχουν κάλιο είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, οι πατάτες, οι ντομάτες, τα μανιτάρια, τα φρούτα, τα φασόλια και οι φακές) μπορεί να μειώσει την κατακράτηση νερού μειώνοντας την ποσότητα του νατρίου στο σώμα μέσω της διούρησης.
  5. Μειώστε την κατανάλωση ραφιναρισμένων υδατανθράκων! Η κατανάλωση ραφιναρισμένων υδατανθράκων (ζάχαρη, παρασκευάσματα από λευκό αλεύρι) μπορεί να αυξήσουν τα επίπεδα ινσουλίνης στο σώμα. Η ινσουλίνη αυξάνει την επαναρρόφηση του νατρίου στα νεφρά, με αποτέλεσμα την αύξηση του όγκου των υγρών.

 

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλοι τρόποι που ενδεχομένως να βοηθήσουν στη μείωση της κατακράτησης νερού, βασιζόμενοι κυρίως σε ανεπίσημα στοιχεία και όχι σε μελέτες. Το περπάτημα και η κίνηση μπορεί να είναι αποτελεσματικά στη μείωση της κατακράτησης υγρών. Επίσης, το σκόρδο, ο μάραθος, η τσουκνίδα και η πικραλίδα έχουν ισχυρισμούς για τα διουρητικά τους αποτελέσματα.

 

Παρόλα αυτά εάν έχετε σοβαρά προβλήματα υγείας είναι σημαντικό να συμβουλευτείτε τον γιατρό που σας παρακολουθεί.

 

Βιβλιογραφία:

Ebrahimi E et al. Effects of magnesium and vitamin b6 on the severity of premenstrual syndrome symptoms. J Caring Sci. 2012 Nov 22;1(4):183-9.

 

Horita S et al. Insulin resistance, obesity, hypertension, and renal sodium transport. Int J Hypertens. 2011;2011:391762.

 

Tiwari S et al. Insulin’s impact on renal sodium transport and blood pressure in health, obesity, and diabetes. Am J Physiol Renal Physiol. 2007 Oct;293(4):F974-84.

 

Gallen IW et al. On the mechanism of the effects of potassium restriction on blood pressure and renal sodium retention. Am J Kidney Dis. 1998 Jan;31(1):19-27.

 

Kojima S et al. Effects of changes in dietary sodium intake and saline infusion on plasma atrial natriuretic peptide in hypertensive patients. Clin Exp Hypertens A. 1987;9(7):1243-58.

 

Luft FC et al. The effects of rapid saline infusion on sodium excretion, renal function, and blood pressure at different sodium intakes in man. Am J Kidney Dis. 1983 Jan;2(4):464-70.

 

McKnight JA et al. The effect of low and high sodium diets on plasma atrial natriuretic factor, the renin-aldosterone system and blood pressure in subjects with essential hypertension. Clin Endocrinol (Oxf). 1994 Jan;40(1):73-7.

 

Walker AF et al. Magnesium supplementation alleviates premenstrual symptoms of fluid retention. J Womens Health. 1998 Nov;7(9):1157-65.

 

Facchinetti F et al. Oral magnesium successfully relieves premenstrual mood changes. Obstet Gynecol. 1991 Aug;78(2):177-81.

 

 

LEAVE A REPLY