Μαύρη κορινθιακή σταφίδα: Η ξεχασμένη ελληνική υπερτροφή έρχεται πάλι στο προσκήνιο!

Αυτή η περίοδος για τους περισσότερους είναι η τελευταία ευκαιρία να πραγματοποιήσουν τις διακοπές τους, ενώ για τους καλλιεργητές σταφίδας έχει αρχίσει  η συγκομιδή και η αποξήρανση της σταφίδας, ώστε να παραχθεί το γνωστό ελληνικό προϊόν ή μαύρος χρυσός, όπως χαρακτηρίζεται διατροφικά.

Σε ποιες περιοχές καλλιεργείται;

Πολλοί πιστεύουν από το όνομά της, ‘κορινθιακή μαύρη σταφίδα’, ότι τοποθετείται γεωγραφικά, αποκλειστικά στην περιοχή της Κορινθίας.  Στην πραγματικότητα όμως, η καλλιέργεια της εκτείνεται στο μεγαλύτερο μέρος της Πελοποννήσου  (Κορινθία,  Αιγιαλεία, Ηλεία και Μεσσηνία) καθώς και στα νησιά του Ιονίου (Ζάκυνθος, Κεφαλονιά).

Ιδιαίτερα η σταφίδα που καλλιεργείται στην περιοχή της Αιγιαλείας και της Ζακύνθου  έχει χαρακτηριστεί προϊόν ΠΟΠ  εξαιτίας της άριστης ποιότητας της.

Γιατί πρέπει να καταναλώνεται;

Λόγω των συστατικών που περιέχει επάξια θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως η ελληνική υπερτροφή.  Διαθέτει αυξημένο ενεργειακό περιεχόμενο, το οποίο είναι άμεσα αφομοιώσιμο, μεγαλύτερη ποσότητα φυτικών ινών από τη βρώμη, πληθώρα βιταμινών του συμπλέγματος Β, Ε, και Α, και ιχνοστοιχείων με κύρια το Κ, διπλάσια ποσότητα από την μπανάνα (358mg/100g), Fe, P, όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα.

Διατροφικά Στοιχεία ανά 100g
Ολικά Στερεά 84 – 87 g
Περιεκτικότητα Υγρασίας 14 – 17 g
Υδατάνθρακες 75 ± 2 g
Σάκχαρα 68 ± 2 g
Πρωτείνες 2,5 g
Λίπη < 0,4 g
Διαιτητικές ίνες 6,7 g
Τέφρα 1,7 g
Ενέργεια 320 Kcal (1340 kJ)
Βιταμίνες A, B6, B12, C, E
Νιασίνη, Φυλλικό οξύ

 

 

 

 Ιχνοστοιχεία ανά 100g

 
Κάλιο 0,7 g
Μαγνήσιο 30 mg
Σίδηρος 4 mg
Ψευδάργυρος 0,6 mg
Ασβέστιο 10 mg
Φώσφορος 180

 

Πηγή: Συνεταιριστική Κορινθιακής Σταφίδας

Αξιοσημείωτα είναι τα αντιοξειδωτικά που περιέχει, με κύρια τη ρεσβερατρόλη, την κερκετίνη, που έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες και το ολεολινικό οξύ, το οποίο εμποδίζει τη δράση των βακτηρίων στο σχηματισμό τερηδόνας και ουλίτιδας.

  • Πιο συγκεκριμένα, σε μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί σε ανθρώπινα καρκινικά κύτταρα του παχέος εντέρου  και του στομάχου, αναφέρεται ότι τα αντιοξειδωτικά συστατικά της σταφίδας αναστέλλουν τη δράση μηχανισμών ανάπτυξης των καρκίνου, ασκώντας μια χημειοπροστατευτική δράση στα ανθρώπινα κύτταρα. Επιπλέον, η μεγάλη συγκέντρωση των αντιοξειδωτικών αντιμετωπίζει και το οξειδωτικό στρες.
  • Μπορεί να καταναλωθεί από ασθενείς με Σακχαρώδη Διαβήτη 2 καθώς κλινικές μελέτες σε ασθενείς αποφάνθηκαν ότι δεν αυξάνει την γλυκόζη του αίματος, ενώ παράλληλα βελτιώνει την αρτηριακή τους πίεση.

Σ’ αυτό συμβάλει και η ύπαρξη του καλίου, των φυτικών ινών καθώς και των αντιοξειδωτικών ουσιών της κορινθιακής σταφίδας.

  • Η καθημερινή κατανάλωσή της βελτιώνει το λιπιδαιμικό προφίλ των ατόμων μειώνοντας μια πρώιμη μορφή της LDL χοληστερόλης, όπως καταγράφηκε έπειτα από χορήγηση σε ασθενείς με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2.
  • Επιπρόσθετα έχει την ικανότητα να μειώνει την αθηρωμάτωση όπως βρέθηκε σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε ζωικά πρότυπα.
  • Οι περιεχόμενες φυτικές ίνες βοηθούν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.
  • Η καθημερινή κατανάλωση μαύρης σταφίδας μειώνει τη δράση των ορμονών της όρεξης π.χ. της γκρελίνης, με αποτέλεσμα την καλύτερη ρύθμιση της όρεξης. Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι άτομα που καταναλώνουν καθημερινά 2 κουταλιές της σούπας κορινθιακή σταφίδα, μπορούν να διατηρήσουν το βάρος τους καθώς καταναλώνουν 100- 150 θερμίδες λιγότερες μέσα στην ημέρα, λόγω του κορεσμού που προκαλεί.
  • Βελτιώνει την εικόνα των ασθενών με λιπώδες ήπαρ και παράλληλα αναστέλλει τους παράγοντες φλεγμονής στον οργανισμό.
  • Τέλος αποτελεί μια καλή φυτική πηγή σιδηρού, που σε συνδυασμό με πηγή βιταμίνης C (πχ. φρέσκα φρούτα) ή Α (πχ. πορτοκαλί –κόκκινα φρούτα και λαχανικά) δρα θεραπευτικά σε όσους έχουν χαμηλό σίδηρο ή είναι χορτοφάγοι.

Πώς μπορούμε να την καταναλώσουμε και σε ποια ποσότητα;

Με βάση την μεσογειακή διατροφή θα πρέπει καθημερινά να καταναλώνονται 4 φρούτα εκ των οποίων το ένα να ανήκει στα αποξηραμένα φρούτα.  Η ημερήσια ενδεδειγμένη ποσότητα σταφίδας είναι 2 κουταλιές της σούπας.

Ο τρόπος με τον οποίο μπορεί κάποιος να την απολαύσει:

  • Ωμή σαν σνακ συνδυασμένη με ξηρούς καρπούς ή φρέσκα φρούτα.
  • Ψημένη μέσα σε μπάρες δημητριακών και άλλα εδέσματα, όπου η αντιοξειδωτική της ικανότητα αυξάνεται λόγω του ψησίματος.
  • Τέλος μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην παρασκευή διάφορων φαγητών όπως γεμιστά, ψάρια σαβόρο ή ως συνοδευτικό ψητού κρέατος (ρύζι με σταφίδες και λαχανικά).

Εν κατακλείδι,  θα ήταν καλό να θυμηθούμε όλοι αυτό το ξεχασμένο στο χρόνο φρούτο και να το εντάξουμε στην καθημερινή μας διατροφή, ώστε να λάβουμε τα αμέτρητα οφέλη του!

ΠΗΓΕΣ

  1. Food Chemistry 2014, A. Chiou et al, Anthocyanins content and antioxidant capacity of Corinthian currants (Vitis vinifera L., var. Apyrena).
  2. Plant Foods for Human Nutrition 2013, P. T. Kanellos et al, Absorption and Bioavailability of Antioxidant Phytochemicals and Increase of Serum Oxidation Resistance in Healthy Subjects Following Supplementation with Raisins.
  3. Food & Function 2013, A.M. Kountouri et al, Chemopreventive properties of raisins originating from Greece in colon cancer cells.
  4. Food Chemistry 2007, Chiou et al, Currants (Vitis vinifera L.) content of simple phenolics and antioxidant activity.
  5. Nutrition and Cancer 2008, A.C. Kaliora, et al, Effect of Greek Raisins (Vitis Vinifera L.) From Different Origins on Gastric Cancer Cell Growth.
  6. Nutrition 2014, P.T. Kanellos et al, A pilot, randomized controlled trial to examine the health outcomes of raisin consumption in patients with diabetes.
  7. Plant Foods for Human Nutrition 2013, P.T. Kanellos et al, A Study of Glycemic Response to Corinthian Raisinsin Healthy Subjects and in Type 2 Diabetes Mellitus Patients.
  8. Food Chemistry 2017, E.K. Nikolidaki et al, Sun dried Corinthian currant (Vitis Vinifera L., var. Apyrena) simple sugar profile and macronutrient characterization.
  9. Food & Function 2015, Amalia E. Yanni et al, Effects of dietary corinthian currants (Vitis vinifera L., var. Apyrena) on atherosclerosis and plasma
    phenolic compounds during prolonged hypercholesterolemia in New Zealand
    white rabbits.
  10. Journal of Medicinal Food 2017, A.C. Kaliora et al, Regulation of GIP and Ghrelin in Healthy Subjects Fed on Sun-Dried Raisins;a Pilot Study with a Crossover Trial Design.
  11. Food and Function 2016, A.C. Kaliora et al, The effect of minimal dietary changes with raisins in NAFLD patients with non-significant fibrosis:
    a randomized controlled intervention.
  12. Το ΒΗΜΑ Science, Κορινθιακή σταφίδα: Μαύρη, ελληνική και πολύτιμη, http://www.tovima.gr/science/article/?aid=537656
  13. Συνεταιριστική Κορινθιακής Σταφίδας (Σ.ΚΟ.Σ), Διατροφικά Στοιχεία,

 

 

4 COMMENTS

  1. Ένα πάρα πολύ καλό άρθρο και το σημαντικότερο στηριγμένο σε επιστημονικές πηγές και βιβλιογραφία η οποία και αναφέρεται στο τέλος του!
    Αλήθεια το tag “Κόρινθος” τί σημαίνει, από τη στιγμή που στο άρθρο παρουσιάζονται ξεκάθαρα οι περιοχές καλλιέργειας της μαύρης σταφίδας;

LEAVE A REPLY