Ένα διαφορετικό πράσινο τσάι.. το Matcha!

Το τσάι matcha αναπτύσσεται διαφορετικά από το κανονικό πράσινο τσάι. Οι θάμνοι τσαγιού καλύπτονται για περίπου 20-30 ημέρες πριν τη συγκομιδή, για να αποφευχθεί η άμεση επαφή με το ηλιακό φως. Η σκιά διεγείρει την αύξηση των επιπέδων χλωροφύλλης, η οποία μετατρέπει τα φύλλα σε μια πιο σκοτεινή απόχρωση πράσινου και αυξάνει την παραγωγή αμινοξέων. Μετά τη συγκομιδή, τα στελέχη και οι φλέβες αφαιρούνται από τα φύλλα και απομένει η πράσινη σκόνη, γνωστή ως matcha. Επειδή απορροφάται ολόκληρη η σκόνη των φύλλων, το matcha έχει υψηλότερες συγκεντρώσεις σε ορισμένες ουσίες από τα άλλα είδη πράσινου τσαγιού. Αυτές περιλαμβάνουν την καφεΐνη και τα αντιοξειδωτικά προσδίδοντας όμως μια πικρή γεύση. Ένα φλιτζάνι περιέχει περίπου 35 mg καφεΐνης, ποσότητα λίγο περισσότερη από ένα φλιτζάνι πράσινου τσαγιού.

“Μια μελέτη διαπίστωσε ότι το matcha περιέχει 137 φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά από μια χαμηλού βαθμού ποικιλία πράσινου τσαγιού και έως 3 φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά από άλλα είδη τσαγιού υψηλής ποιότητας”

 Ποια είναι τα οφέλη για την υγεία πίνοντας ένα φλιτζάνι matcha?

  1. Το τσάι matcha περιέχει μεγαλύτερη ποσότητα σε αντιοξειδωτικά (ειδικά σε κατεχίνες), αφού ένα μόνο φλιτζάνι matcha μπορεί να είναι ισοδύναμο με περίπου 3 φλιτζάνια από άλλα είδη πράσινου τσαγιού. Τα αντιοξειδωτικά εμποδίζουν τη δημιουργία ελεύθερων ριζών στο σώμα σας, προστατεύοντας τα κύτταρα και τους ιστούς από βλάβες. Το EGCG (κατεχίνη) που βρίσκεται στο τσάι matcha μπορεί να καταπολεμήσει τη φλεγμονή στο σώμα, να διατηρήσει υγιείς τις αρτηρίες καθώς και να καταπολεμήσει τα βακτηρίδια και τους μύκητες.
  2. Η κατανάλωση τσαγιού matcha μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου. Το πράσινο τσάι μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της ολικής χοληστερόλης, της LDL χοληστερόλης, των τριγλυκεριδίων και των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Επιπλέον, το πράσινο τσάι μπορεί να προστατεύσει από την οξείδωση της LDL-χοληστερόλης, άλλου σημαντικού παράγοντα κινδύνου για καρδιακές παθήσεις. Μελέτες έχουν δείξει ότι όσοι καταναλώνουν πράσινο τσάι έχουν μέχρι 31% χαμηλότερο κίνδυνο για εμφάνιση των καρδιακών παθήσεων από ό, τι εκείνοι που δεν πίνουν. Αυτό οφείλεται κυρίως στα αντιοξειδωτικά που υπάρχουν στο πράσινο τσάι, τα οποία απαντώνται σε ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες στο τσάι matcha.
  3. Εκτός από την μεγάλη πηγή αντιοξειδωτικών, το τσάι matcha περιέχει, σε υψηλότερα επίπεδα από άλλα είδη πράσινου τσαγιού, ένα μοναδικό αμινοξύ που ονομάζεται L-theanine. Η περιεκτικότητά του σε καφεΐνη και L-θειανίνη προάγει την εγρήγορση χωρίς να προκαλεί υπνηλία. Η L-θειανίνη μπορεί επίσης να βελτιώσει τη διάθεση, τη μνήμη και τη συγκέντρωση.

“Επειδή το matcha έχει υψηλή συγκέντρωση σε φυτικές ουσίες, γενικά δεν συνιστάται να πίνετε περισσότερο από δύο φλιτζάνια την ημέρα.”

Πώς να προετοιμάσετε το τσάι matcha?

 Για να προετοιμάσετε το τσάι matcha, ανακατέψτε 1 κουταλιά της σούπας με ζεστό νερό (όχι βρασμένο). Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποιο χτυπητήρι ή μιξεράκι για να κάνετε αφρό στην κορυφή.

Το τσάι αποτελεί μια καλή λύση για όλες τις εποχές του χρόνου. Για τους λάτρεις του τσαγιού δε, είναι η καλύτερη συντροφιά για τα φθινοπωρινά ψυχρά απογεύματα που θα έρθουν..

Στην υγειά σας!

 

Βιβλιογραφία:

Cabrera C, Artacho R, Giménez R.  Beneficial effects of green tea–a review. J Am Coll Nutr. 2006 Apr;25(2):79-99.

Steinmann J, Buer J, Pietschmann T, Steinmann E. Anti-infective properties of epigallocatechin-3-gallate (EGCG), a component of green tea. Br J Pharmacol. 2013 Mar;168(5):1059-73. doi: 10.1111/bph.12009.

Wolfram S. Effects of green tea and EGCG on cardiovascular and metabolic health. J Am Coll Nutr. 2007 Aug;26(4):373S-388S.

Nutrient Data Laboratory. Beltsville Human Nutrition Research Center. Agricultural Research Service. U.S. Department of Agriculture.  USDA Database for the Flavonoid Content of Selected Foods.  December 2013. https://www.ars.usda.gov/ARSUserFiles/80400525/Data/Flav/Flav3-1.pdf

Kim A, Chiu A, Barone MK, Avino D, Wang F, Coleman CI, Phung OJ. Green tea catechins decrease total and low-density lipoprotein cholesterol: a systematic review and meta-analysis. J Am Diet Assoc. 2011 Nov;111(11):1720-9.

Nathan PJ, Lu K, Gray M, Oliver C. The neuropharmacology of L-theanine(N-ethyl-L-glutamine): a possible neuroprotective and cognitive enhancing agent. J Herb Pharmacother. 2006;6(2):21-30.

LEAVE A REPLY