Ορισμένοι άνθρωποι έχουν την συνήθεια να στέκονται όρθιοι ενώ τρώνε το γεύμα τους, καθώς για αυτούς είναι ένας τρόπος για να εξοικονομήσουν χρόνο είτε το βρίσκουν ως ευκαιρία να αντισταθμίσουν την καθιστική εργασία που έχουν.

Σε αυτό το σημείο θα προσπαθήσουμε δούμε τις ενδεχόμενες επιπτώσεις αυτής της συνήθειας

  • Η στάση σας ενώ τρώτε επιδρά στη πέψη

Η στάση σας μπορεί να επηρεάσει πόσο γρήγορα χωνεύετε τα τρόφιμα. Η πέψη είναι πιο αργή όταν βρίσκεστε ξαπλωμένοι και πιο γρήγορη όταν στέκεστε και κινείστε.

  • Η κατανάλωση τροφής σε όρθια στάση μπορεί να οδηγήσει σε υπερκατανάλωση

Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν ότι το να τρώνε σε όρθια στάση μπορεί να τους βοηθήσει να χάσουν περισσότερο βάρος από ό, τι να τρώνε καθιστοί. Ωστόσο, ισχύει το αντίθετο. H καθιστή θέση ενώ τρώτε είναι πιο πιθανό να μειώσει την ταχύτητα με την οποία τρώτε και ενδεχομένως να μειώσετε τον αριθμό των θερμίδων που καταναλώνετε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αρκετές μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση με πιο αργό ρυθμό μπορεί να μειώσει την όρεξη και να αυξήσει τα συναισθήματα πληρότητας, μειώνοντας τον συνολικό αριθμό θερμίδων που καταναλώνετε κατά τη διάρκεια του γεύματος. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα έως και 88 λιγότερες θερμίδες που καταναλώνονται ανά γεύμα. Το να γευματίσετε ενώ βρίσκεστε καθιστοί μπορεί επίσης να βοηθήσει τον εγκέφαλο σας να καταγράψει ότι έχετε καταναλώσει ένα “πραγματικό γεύμα”, μειώνοντας την πιθανότητα της υπερκατανάλωσης στο επόμενο γεύμα.

  • Μπορεί να νιώθετε ακόμη πεινασμένοι ενώ έχετε φάει

Το σώμα σας έχει πολλούς διαφορετικούς τρόπους για να αισθάνεστε την πείνα ή τον κορεσμό. Ο βαθμός κατά τον οποίο το στομάχι σας εκτείνεται μετά από ένα γεύμα μπορεί να δώσει σήμα στον εγκέφαλο εάν έχετε φάει αρκετά. Όσο περισσότερο το στομάχι σας “φουσκώνει” και όσο περισσότερο παραμένει γεμάτο, τόσο λιγότερο πείνα θα αισθανθείτε. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα τρόφιμα που χωνεύονται γρήγορα, όπως οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες, τείνουν να σας αφήσουν να αισθανθείτε πιο πεινασμένοι από εκείνους που χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να χωνέψουν, όπως οι ίνες και οι πρωτεΐνες. Η μετακίνηση αμέσως μετά το φαγητό προκαλεί  πιο γρήγορα το “άδειασμα” του στομάχου σας και την αφομοίωση των τροφίμων από το έντερο σας έως και 30% ταχύτερα.

  • Ενδεχομένως να προκληθούν φουσκώματα όταν γευματίζετε σε όρθια στάση

Σε ορισμένες περιπτώσεις, η κατανάλωση του φαγητού σε όρθια στάση μπορεί να αποτρέψει την σωστή πέψη. Αυτό συμβαίνει εν μέρει επειδή ενώ στέκεστε όρθιοι καταναλώνετε γρηγορότερα το γεύμα σας αυξάνοντας την ποσότητα αέρα που καταπίνετε κατά τη διάρκεια του γεύματος. Αυτό  έχει ως αποτέλεσμα να επιδεινωθούν τα συμπτώματα των αερίων και του φουσκώματος.

Επιπλέον, η όρθια θέση οδηγεί σε γρηγορότερη πέψη. Μια ταχύτερη πέψη μπορεί να είναι προβληματική επειδή επιτρέπει για λιγότερο χρόνο να έρθουν σε επαφή τα θρεπτικά συστατικά με το τοίχωμα του εντέρου, καθιστώντας πιο δύσκολο το σώμα σας να τα απορροφήσει.

  • Όταν γευματίζετε καθιστοί απολαμβάνετε το γεύμα

Έρευνες δείχνουν ότι όταν γευματίζετε με ηρεμία σε καθιστή θέση θα σας βοηθήσει να έχετε μεγαλύτερη ευχαρίστηση ενώ τρώτε και να μειώσετε την πιθανότητα της υπερκατανάλωσης. Προσπαθήστε να είστε καθιστοί όταν τρώτε, απομακρύνεται κάθε πηγή αντιπερισπασμού και εστιάστε με όλες τις αισθήσεις σας στο γεύμα.

  • Η όρθια στάση κατά το γεύμα είναι ωφέλιμη για ορισμένα άτομα

Τα άτομα με παλινδρόμηση ή καούρα μπορεί να ωφεληθούν από την όρθια στάση ενώ τρώνε. Επιπλέον, η όρθια στάση και το περπάτημα κατά τη διάρκεια ενός γεύματος μπορεί να επιταχύνει την πέψη, μειώνοντας περαιτέρω την πιθανότητα παλινδρόμησης και του καύσου.

Αυτό που πρέπει περισσότερο από όλα να συγκρατήσετε είναι ότι όταν γευματίζετε να το κάνετε με όρεξη και χωρίς περισπασμούς. Απολαύστε το φαγητό σας με όλες τις αισθήσεις σας, χωρίς να τρώτε επειδή απλά είναι ή ώρα για να φάτε.

Βιβλιογραφία:

Hirota N et al. Effect of postprandial posture on digestion and absorption of dietary carbohydrate. J Physiol Anthropol Appl Human Sci. 2002 Jan;21(1):45-50.

Moore JG et al. Effect of body posture on radionuclide measurements of gastric emptying. Dig Dis Sci. 1988 Dec;33(12):1592-5.

Zhu Y et al. Increasing the number of chews before swallowing reduces meal size in normal-weight, overweight, and obese adults. J Acad Nutr Diet. 2014 Jun;114(6):926-31.

Wansink B et al. “Is this a meal or snack?” Situational cues that drive perceptions. Appetite. 2010 Feb;54(1):214-6.

Tehmina Amin et al. Hunger and Satiety Mechanisms and Their Potential Exploitation in the Regulation of Food Intake. Curr Obes Rep. 2016; 5: 106–112.

LucyChambers et al. Trends in Food Science & Technology. Volume 41, Issue 2, February 2015, Pages 149-160.

National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Treatment for GER & GERD.

https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/acid-reflux-ger-gerd-adults/treatment

Hirota N et al. Effect of post-prandial posture on orocecal transit time and digestion of milk lactose in humans. J Physiol Anthropol Appl Human Sci. 2004 May;23(3):75-80.

Kristeller JL et al. Mindfulness-based eating awareness training for treating binge eating disorder: the conceptual foundation. Eat Disord. 2011 Jan-Feb;19(1):49-61.

LEAVE A REPLY