Το seitan είναι ένα άριστο υποκατάστατο του κρέατος με ουδέτερη γεύση, που θυμίζει κρέας πουλερικών. Τα υλικά που είναι απαραίτητα για την παρασκευή του είναι απλά το αλεύρι σιταριού και το νερό, ενώ διάφορα μυρωδικά προστίθεται για έξτρα γεύση και άρωμα.

Η παρασκευή του Seitan είναι πολύ απλή:

Σε 1 κιλό αλεύρι προστίθεται το νερό ώστε να φτιαχτεί μια εύπλαστη ζύμη, που δεν κολλάει στα χέρια. Κατόπιν, η ζύμη, ξεκουράζεται για  20 -30 λεπτά και στην συνέχεια ακολουθείται μια διαδικασία «ξεπλύματος» του αμύλου με νερό. Η ζύμη πλάθεται μέσα στο νερό που αλλάζεται τακτικά, μέχρι το χρώμα του νερού από γαλακτώδες (λόγω του αμύλου που αφαιρείται) να είναι σχεδόν διαυγές και η ζύμη ελαστική.

Το μαγείρεμα του Seitan μπορεί να γίνει με πάρα πολλούς τρόπους, όπως ακριβώς και του κρέατος. Για παράδειγμα, μπορεί να μαγειρευτεί στο φούρνο, στα κάρβουνα ή ακόμα και ψητό ή τηγανητό με εκπληκτικά παρόμοια εμφάνιση και γεύση με αυτή του κρέατος.

Στην ουσία, αυτό που μένει μετά το «ξέπλυμα» του αμύλου, είναι η πρωτεΐνες του σιταριού δηλαδή κατά 80%  γλουτένη, καθώς και άλλες πρωτεΐνες. Σήμερα η λέξη «γλουτένη» για πολλούς φαντάζει ως ένα επικίνδυνο πρόσθετο των τροφίμων, που πρέπει όλοι ανεξαιρέτως να αποφεύγον. Ωστόσο, η κατανάλωση του Seitan, όπως και όλων των άλλων τροφίμων που περιέχουν γλουτένη (προϊόντα από κριθάρι, σιτάρι, σίκαλή και σε κάποιες περιπτώσεις βρώμη), δεν επιτρέπεται μόνο από τους ασθενείς με κοιλιοκάκη ή με μη κοιλιοκακική δυσανεξία στη γλουτένη. Για αυτά τα άτομα η δίαιτα ελεύθερη γλουτένης (ΔΕΓ) είναι θέμα ζωής και όχι μια «μόδα» ή τρόπος αδυνατίσματος, ενώ ακόμα και ίχνη γλουτένης από επιμόλυνση στο μαγείρεμα ή στην γραμμή παραγωγής μπορεί να έχουν ολέθριες συνέπιες στην υγεία.

Μια μερίδα 85-90 γρ. Seitan περιέχει λίγες θερμίδες (περίπου 100 θερμίδες), 4 γρ. υδατάνθρακες, 20 γρ. πρωτεΐνη και είναι χαμηλό σε λιπαρά (0,5-2 γρ. λιπαρά). Το Seitan δεν περιέχει σόγια, φυτοιστρογόνα ή ξηρούς καρπούς γεγονός που το καθιστά ιδανικό για χορτοφάγους με αλλεργίες ή ορμονικά προβλήματα. Ακόμα, σαν φυτικό προϊόν, δεν περιέχει χοληστερόλη, ενώ είναι χαμηλό σε υδατάνθρακες. Αυτό το καθιστά ιδανικό όχι μόνο σαν πηγή πρωτεΐνης για βέγκαν και χορτοφάγους, αλλά επίσης και για άτομα με αυξημένα λιπίδια, άτομα με προβλήματα στον έλεγχο του σακχάρου ή για όσους προσπαθούν να χάσουν βάρος. Μια μερίδα Seitan καλύπτει το 8% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε σίδηρο, συνεισφέροντας στην κάλυψη των αναγκών, ενώ είναι επίσης πλούσιο σε φώσφορο και σελήνιο, για έναν υγιή θυρεοειδή, και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, που είναι απαραίτητες για έναν υγιή μεταβολισμό.

Ωστόσο, το συσκευασμένο Seitan του εμπορίου, σε αντίθεση με το σπιτικό, είναι  πλούσιο σε νάτριο, με μια μερίδα να περιέχει 170- 320  χιλιοστόγραμμα νατρίου. Αυτό μπορεί να μπορεί να επιβαρύνει άτομα με υψηλή αρτηριακή πίεση, νεφρολογικά ή καρδιακά προβλήματα.

Επιπλέον το Seitan είναι χαμηλό σε ένα αμινοξύ την λυσίνη, την οποία έχουν σε μικρή ποσότητα όλα τα δημητριακά. Καθώς, μια συνηθισμένη διατροφή περιέχει επίσης καθημερινά σχεδόν όσπρια και ξηρούς καρπούς, που είναι πηγές λυσίνης, το γεγονός αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα.

Η ποικιλία είναι το «κλειδί» μιας ισορροπημένης διατροφής και το Seitan σαν μέρος μιας διατροφής με πλούσια ποικιλία ανεπεξέργαστών τροφών, όπως φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής, όσπρια και ξηρούς καρπούς μπορεί να συμβάλει στην κάλυψη των πρωτεϊνικών αναγκών και να προμηθεύσει τον οργανισμό με απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

LEAVE A REPLY