Το αρσενικό είναι ένα μεταλλικό στοιχείο που υπάρχει στο νερό, τον αέρα, το έδαφος και απορροφάται από ορισμένες καλλιέργειες τροφίμων καθώς μεγαλώνουν. Δεν είναι ένα πρόσθετο ή ένα συστατικό σε αυτά τα τρόφιμα και δεν μπορεί να εξαλειφθεί εντελώς από τα τρόφιμα που τρώμε ή το νερό που πίνουμε.

Το αρσενικό ειναι τοξικό κυρίως στην ανόργανη μορφή του και η μακροχρόνια έκθεση σε αυτό από το πόσιμο νερό και τα τρόφιμα μπορεί να προκαλέσει καρκίνο και δερματικές αλλοιώσεις.

Έχει επίσης συσχετιστεί με καρδιαγγειακές παθήσεις,διαβήτη και στην παιδική ηλικία έχει συνδεθεί με αρνητικές επιπτώσεις στη γνωστική ανάπτυξη και επίσης με αυξημένους θανάτους σε νεαρούς ενήλικες.

Το αρσενικό είναι γνωστό ότι συσσωρεύεται στο ρύζι σε υψηλότερα επίπεδα από ό, τι σε άλλες καλλιέργειες και εκτιμάται ότι απορροφά έως και 10 φορές περισσότερη ποσότητα σε σχέση με τους άλλους  σπόρους.

Η συμβολή του στη διαιτητική έκθεση σε σχέση με τις άλλες ομάδες τροφίμων οφειλόταν κυρίως στο σχετικά υψηλό επίπεδο κατανάλωσης του.

Συμβουλές για να αποφύγετε το αρσενικό στο ρύζι:

  • Αποφεύγετε το γάλα ρυζιού

Το γάλα ρυζιού δίνεται συχνά ως υποκατάστατο του γάλακτος. Δυστυχώς το γάλα ρυζιού φτιάχνεται από πίτουρο ρυζιού, το προϊόν που μένει δηλαδή μετά την αποφλοίωση του και αποτελεί το πιο τοξικό μέρος του ρυζιού.

Αποφεύγετε το αρσενικό στην παιδική διατροφή

Το ρύζι αποτελεί μία διαδεδομένη πηγή υδατανθράκων στο στάδιο του απογαλακτισμού λόγω της ήπιας γεύσης του, της θρεπτικής του αξίας και του ότι δεν προκαλεί αλλεργίες. Αυτό όμως αυξάνει τον κίνδυνο έκθεσης στο αρσενικό, ειδικά για τα παιδιά που πάσχουν από δυσανεξία στη γλουτένη ή άλλες τροφικές αλλεργίες.

Αντί για δημητριακά ρυζιού, προτιμήστε να δίνετε στο παιδί μαλακά φρούτα,πορτοκαλί λαχανικά (κολοκύθα και γλυκοπατάτα) καθώς και κρέας που αποτελούν εαξαιρετικές πηγες θρεπτικων συστατικών.

Προτιμήστε το αποφλοιωμένο (άσπρο ρύζι)

Αν και το αναποφλοίωτο ρύζι είναι πιο υγιεινό, για να αποφύγετε το αρσενικό, προτιμήστε το άσπρο, αφού έχει αφαιρεθεί ο φλοιός, ο οποίος συγκεντρώνει τις υψηλότερες ποσότητες αρσενικού.

Πως να μαγειρέψετε το ρύζι για να μειώσετε το αρσενικό

O Andy Meharg, καθηγητής βιολογικών επιστημώμ στο Βασιλικό Πανεπιστήμιο του Μπέλφαστ, δοκίμασε τρεις διαφορετικούς τρόπους μαγειρέματος του ρυζιού στο πλαίσιο του προγράμματος του BBC «Trust me. I ‘m a doctor».

Μέθοδος 1η

Δοκίμασε την αναλογία 2 μέρη νερό προς 1 μέρος ρύζι και άφησε το νερό να απορροφηθεί κατά τον βρασμό.

Έκανε δηλαδή αυτό που κάνουν οι περισσότεροι από εμάς. Όπως αποδείχθηκε η μεγαλύτερη ποσότητα αρσενικού παρέμεινε στο ρύζι.

Μέθοδος 2η

5 μέρη νερού και 1 μέρος ρυζιού και απομάκρυνση του νερού που περισσεύει αφού το ρύζι έχει βράσει. Τα ίχνη αρσενικού στο ρύζι μειώθηκαν περίπου κατά το ήμισυ.

Μέθοδος 3η

Το ρύζι έμεινε στο νερό όλο το βράδυ και τελικά τα ίχνη αρσενικού μειώθηκαν κατά 80%.

Άρα η πιο ασφαλής μέθοδος είναι ο συνδυασμός της 3ης και της 2ης μεθόδου μαγειρέματος:

Βάζουμε το ρύζι στο νερό από το προηγούμενο βράδυ, το σουρώνουμε, το βράζουμε με αναλογίες 5 προς 1 και το σουρώνουμε ξανά.

 

ΠΗΓΕΣ

  • British Nutrition Foundation for Arsenic in rice, available at:https://www.nutrition.org.uk/nutritioninthenews/headlines/arsenicinrice.html
  • World Health Organisation, report on Arsenic, 2018, available at:https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/arsenic