Όλοι ξέρουμε ότι η χρονιές που ζούμε είναι ίσως οι δυσκολότερες των τελευταίων 30 χρόνων από όλες τις απόψεις για όλους ανεξαρτήτου ηλικίας.

Η ηλικία όμως που θα μας απασχολήσει είναι αυτή του εφήβου μεταξύ 12-18 ετών. Τα παιδιά αυτά λόγω απανωτών περιορισμών, έχουν καθηλωθεί στο σπίτι μπροστά σε μία οθόνη, απομονωμένοι από τις δραστηριότητες που θα έπρεπε να έχουν σε αυτήν την ηλικία. Οι επιπτώσεις που βλέπουμε στα παιδιά μας είναι κυρίως ψυχολογικές, καθώς είτε από τη μεριά του γονέα είτε από τη μεριά του εκπαιδευτικού ή του ειδικού, είναι ευδιάκριτες. Τι γίνεται όμως με αυτές που δε βλέπουμε;

Τον τελευταίο χρόνο η αύξηση του βάρους που παρατηρούμε σε όλες της ηλικιακές ομάδες είναι ραγδαία και αυτό είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου καθώς το τι γίνεται εσωτερικά στον οργανισμό δεν φαίνεται.

Η ψυχολογία με τις διατροφικές προτιμήσεις ή για να το πω διαφορετικά η εκτόνωση και διαφυγή μέσω της τροφής αποτελεί καθημερινή πράξη. Η σοκολάτα ή το γλυκό “για να νιώσω καλύτερα”, η υπερβολή του γονέα να μη στερήσω στο παιδί μου αυτό που θέλει καθώς στερείτε όλα τα υπόλοιπα, ο εγκλεισμός, η αμηχανία και η “ βαρεμάρα” που βιώνουν τα παιδιά και όχι μόνο, οδηγεί πάντα σε διατροφική καταστροφή.

Η εφηβεία όμως είναι από μόνη της μία απαιτητική φάση καθώς ολοκληρώνεται η ανάπτυξη του παιδιού η οποία συμβαίνει με διαφορετικό τρόπο σε κάθε παιδί και σε διαφορετικές φάσεις. Για παράδειγμα τα αγόρια συνήθως ψηλώνουν απότομα στη Δευτέρα με Τρίτη γυμνασίου, ενώ για τα κορίτσια ξεκινά λίγο νωρίτερα με την έναρξη της έμμηνου ρύσης στην Έκτη δημοτικού ή Πρώτη γυμνασίου για παράδειγμα. Από τη μία οι αλλαγές στο σώμα , στο σκελετό, στη μυϊκή μάζα , στα όργανα και τις ορμόνες τους που είναι πολλές, από την άλλη το γεγονός ότι σε αυτή την περίοδο διαμορφώνεται η κατάσταση θρέψης και υγείας του οργανισμού που θα έχει αργότερα και ως ενήλικας, κάνει τη σωστή και ισορροπημένη διατροφή επιτακτική ανάγκη!

Μπορεί να έχουμε βάλει τη ζωή μας “στον πάγο” η ανάπτυξη όμως των παιδιών συνεχίζεται.

Ναι δεν θα τα καταπιέσουμε επιπλέον, ούτως ή άλλως είναι έτοιμα να εκραγούν (λίγο οι ορμόνες, λίγο ο εγκλεισμός…) αλλά οφείλουμε να προσπαθήσουμε να τους συνετίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο! Το να ετοιμάσουμε μία ωραία φρουτοσαλάτα με λίγους ξηρούς καρπούς για τα παιδιά μας, ή ένα ωραίο milkshake ή έστω ένα σπιτικό κέικ να τους προσφέρουμε ως απογευματινό ή δεκατιανό είναι σαφώς προτιμότερο από το κρουασάν ή τη μπουγάτσα.

Το να επιμείνουμε για το πρωινό έστω και αν είναι ένα σκέτο γάλα με μέλι ή κακάο με μια φρυγανιά, είναι σαφώς προτιμότερο από το να μη φάει τίποτα και να ξεκινήσει τηλεκπαίδευση με άδειο στομάχι.

Τι να κάνουμε

Μπορεί αυτό το 3-4 μερίδες φρούτων, 4-5 μερίδες λαχανικών, 2-3 μερίδες γαλακτοκομικών που διαβάζετε παντού να έχει κουράσει, αλλά είναι απαραίτητα όχι μόνο για τη σωστή ανάπτυξη των παιδιών σας αλλά και για την καλή ποιότητα ζωής που θα έχουν αργότερα ως ενήλικες!

Αγαπήστε εσείς πρώτα ως γονείς την σωστή διατροφή και δώστε το καλό παράδειγμα στα παιδιά σας! Επενδύστε όσο περισσότερο χρόνο μπορείτε στην προετοιμασία ενός πλάνου διατροφής που θα έχει ναι μεν αυτά που ζητάει ο έφηβος σας (σε λογικά πλαίσια πάντα) στην πιο υγιεινή εκδοχή τους!

Είναι αποδεδειγμένο πως το παραπάνω βάρος και η παχυσαρκία στην εφηβική ηλικία σχετίζεται με υψηλό κίνδυνο υπέρτασης, δισλιπιδαιμιών, σακχαρώδη διαβήτη και μεταβολικού συνδρόμου στη ενήλικο ζωή. Δεν είναι τυχαίο που αυτές οι ασθένειες που κάποτε τις συναντούσαμε σε ηλικίες άνω των 60-65 ετών τώρα τις συναντάμε από τα 30 . Επαγωγικά λοιπόν, η σωστή διατροφή αλλά και η κατάλληλη διατροφική εκπαίδευση στην περίοδο της εφηβείας είναι απαραίτητη γενικά όχι μόνο στις καραντίνες καθώς δεν ξέρουμε πόσες θα έρθουν ακόμη.