Τρόποι για να μειώσουμε τα απορρίμματα τροφίμων και τη σπατάλη τροφής (food waste) στο σπίτι και να συμβάλλουμε δραστικά στον περιορισμό του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής.

Τα τελευταία χρόνια η βιβλιογραφία βρίθει από έρευνες στο σύστημα τροφίμων (food systems) το οποίο περιλαμβάνει την πορεία της τροφής από το αγρόκτημα μέχρι το πιάτο μας. Η δυσλειτουργία του συστήματος αυτού, έχει αποδειχθεί, ότι ευθύνεται για το ένα τρίτο περίπου των παγκόσμιων εκπομπών του θερμοκηπίου. Συνεπώς, οι διατροφικές προτιμήσεις των καταναλωτών έχουν αντίκτυπο όχι μόνο στην αύξηση των μη μεταδιδόμενων ασθενειών (π.χ. παχυσαρκία, διαβήτης), αλλά επίσης και στην κλιματική αλλαγή, στην μείωση της βιοποικιλότητας και στην εξάντληση των φυσικών πόρων.

Ο αυξημένος όγκος από απορρίμματα μαγειρεμένων φαγητών ή ωμών τροφίμων αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες επιβαρύνσεις του συστήματος τροφίμων. Πιο συγκεκριμένα, 931 εκατομμύρια τόνοι απορριμμάτων φαγητού παράχθηκαν το 2019. Το εντυπωσιακό όμως είναι ότι 61% αυτής της ποσότητας προέρχεται από το νοικοκυριό. Όχι στο χωράφι, όχι στα supermarket, όχι στα εστιατόρια αλλά στο νοικοκυριό.  Ο Food and Agriculture Organization (FAO) αναφέρει ότι το ένα τρίτο του φαγητού που παράγεται πετιέται. Σκεφτείτε λοιπόν ότι είναι σαν αγοράζεται 3 σακούλες ψώνια από το supermarket και μια να σας πέφτει στο δρόμο. Είναι σαφές, ότι περιορίζοντας την ρίψη βρώσιμης τροφής στα νοικοκυριά, φροντίζουμε το περιβάλλον.

Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε στην κουζίνα του σπιτιού μας έτσι ώστε να περιορίσουμε τα απορρίμματα:

1. Προγραμματίστε τα γεύματα σας από το Σαββατοκύριακο.

Είναι σημαντικό να μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το φαγητό μας έγκαιρα. Πολλές φορές οι ρυθμοί ζωής μας οδηγούν στον να πετάξουμε βρώσιμο φαγητό. Είναι καλό να μην αγοράζουμε περισσότερο απ’ ότι χρειαζόμαστε. Πολλές φορές οι προσφορές μας παγιδεύουν και έτσι το food waste μεταφέρετε από το supermarket στο σπίτι μας. Tips για να αγοράζεις μόνο ό, τι χρειάζεσαι:

  • φτιάξε το μενού της εβδομάδας
  • δες τι έχει μείνει στο ψυγείο και τα ράφια ή πάρε μία φωτογραφία πριν πας για ψώνια, για να ξέρεις τι έχεις
  • φτιάξε shopping list (με ποσότητες) για να μην αγοράσεις παραπάνω απ’ ΄αυτά που χρειάζεσαι
  • όταν πας για ψώνια, να πηγαίνεις με γεμάτο στομάχι
  • υπολόγισε και τις φορές που δεν θα φας στο σπίτι
  • δώσε ευκαιρία στα άμορφα και μη ιδανικά φρούτα και λαχανικά, είναι το ίδιο υγιεινά και νόστιμα

2. Αποθήκευσε σωστά το φαγητό που περίσσεψε.

Βεβαιώσου ότι τα τρόφιμα δεν εξαφανίζονται στο ψυγείο και τα ντουλάπια, εφαρμόζοντας την τακτική «πρώτο-μέσα-πρώτο-έξω». Τα φρέσκα προϊόντα πάνε πίσω και αυτά που λήγουν σύντομα έρχονται μπροστά. Μπορείς να καθιερώσεις ένα ράφι ή ένα συρτάρι στο οποίο θα βάζεις τα τρόφιμα που λήγουν σύντομα. Βάλε ψηλά, στο ύψος των ματιών τα μαγειρεμένα τρόφιμα που πρέπει να καταναλωθούν άμεσα.

3. «Ανάλωση έως» και «ανάλωση κατά προτίμηση έως ή πριν από»

«Ανάλωση έως ή ημερομηνία λήξης ή used by» αφορά την ασφάλεια του τρόφιμου και μας δείχνει μέχρι πότε είναι ασφαλές ένα τρόφιμο να καταναλωθεί με ασφάλεια. Η ημερομηνία αυτή είναι καταληκτική της κατανάλωσης. Ημερομηνία λήξης βρίσκεται συνήθως σε ευαίσθητα τρόφιμα όπως το κρέας, τα γαλακτοκομικά και έτοιμα προς κατανάλωση γεύματα. Αυτά είναι καλό να τα αγοράζουμε σε ποσότητες που σκοπεύουμε να καταναλώσουμε άμεσα γιατί δεν αποθηκεύονται για μεγάλο χρονικό διάστημα.

«Ανάλωση κατά προτίμηση έως ή best before» αφορά την γεύση, την όψη και την υφή του τρόφιμου αλλά όχι την ασφάλεια του. Με άλλα λόγια δεν υπάρχει κίνδυνος κατανάλωσης τους αφού παρέλθει χρόνος μετά την αναγραφόμενη ημερομηνία. Τέτοια προϊόντα είναι τα όσπρια, τα μακαρόνια. Σε αυτές τις περιπτώσεις, εμπιστευτείτε τις αισθήσεις σας.

Πηγές