Αναμφισβήτητα, μια από τις πρώτες σκέψεις που κάνει μια γυναίκα όταν πρόκειται για εγκυμοσύνη είναι τα κιλά που… την συνοδεύουν. Είτε το αποδεχτείτε όμως από νωρίς, είτε όχι, η αλήθεια είναι, πως η αύξηση του σωματικού βάρους είναι αναπόφευκτη. Άλλωστε από αυτό εξαρτάται και η υγιής ανάπτυξη του μωρού σας.

Εκείνο όμως που έχει σημασία είναι να γίνουν γνωστά τα όρια που δεν πρέπει να ξεπεράσει μία έγκυος ώστε να μπορέσει μετά τον τοκετό να επανέλθει αλλά και να προστατέψει το μωρό της από κινδύνους που πολλές φορές μπορεί να επιφέρει η μεγάλη αύξηση του βάρους.

Σημαντικό είναι να γνωρίζει μία έγκυος είναι πως δεν ισχύει ο ίδιος κανόνας για όλες. Οι παράγοντες ποικίλλουν ανάλογα με την κάθε γυναίκα και σύμφωνα με το βάρος που είχε πριν την εγκυμοσύνη (φυσιολογικό, αυξημένο, ελλειπές κ.λ.π.) καθώς επίσης και με την κατάσταση της υγείας της και τις ανάγκες του μωρού. Η αύξηση βάρους είναι απόλυτα φυσιολογική και απαραίτητη μέσα σε φυσιολογικά βέβαια επίπεδα.

Από πού προέρχονται τα κιλά της εγκυμοσύνης;

Σύμφωνα με ειδικούς στις περισσότερες περιπτώσεις, ο οδηγός αύξησης βάρους έχει ως εξής:

Βρέφος 3 – 3,8 kg
Αύξηση αποθηκών λίπους 3,5 kg
Αύξηση όγκου αίματος 2 kg
Αύξηση υγρών στους ιστούς 1,2 kg
Αύξηση όγκου μήτρας 0,9 kg
Αμνιακό υγρό 0,8 kg
Πλακούντας 0,7 kg
Αύξηση στήθους 0,5 kg

Τα παραπάνω δεν ισχύουν αν υπάρχουν δίδυμα ή τρίδυμα. Εκεί τα νούμερα διαφοροποιούνται. Σε κάθε περίπτωση μία έγκυος  πρέπει να συμβουλευτεί τον γυναικολόγο της, καθώς και έναν εξειδικευμένο διαιτολόγο σχετικά με τις προσωπικές διατροφικές της ανάγκες. Από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες κύησης, καλό είναι να συμβουλευτείτε τον γυναικολόγο σας ώστε να σας υποδείξει το κατάλληλο βάρος. Επιπλέον, ζητήστε του να σας ελέγχει αυστηρά σε κάθε επίσκεψη. Εναλλακτικά, μπορείτε να ζητήσετε εξ αρχής την βοήθεια κάποιου διαιτολόγου ακολουθώντας ένα πρόγραμμα που δεν θα σας στερήσει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για εσάς και το μωρό σας αλλά και δεν θα σας επιβαρύνει με επιπλέον από το επιτρεπτό αύξηση βάρους.

Το πόσο βάρος θα πρέπει να πάρει μια γυναίκα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης εξαρτάται από το βάρος που είχε πριν την εγκυμοσύνη και πιο συγκεκριμένα από το δείκτη μάζας σώματός της (ΔΜΣ). Ο ΔΜΣ είναι ένας αριθμός που βγαίνει αν διαιρέσουμε το βάρος με το ύψος στο τετράγωνο. Για παράδειγμα, μια γυναίκα που έχει ύψος 1.7m και βάρος 60 κιλά, έχει ΔΜΣ 60/1.72 = 20,7. Αν ο ΔΜΣ βρίσκεται μεταξύ 20-25 τότε το βάρος πριν την εγκυμοσύνη θεωρείται φυσιολογικό. Αν είναι 26-29 τότε η γυναίκα θεωρείται υπέρβαρη και αν είναι >29 παχύσαρκη.
Παρακάτω παρατίθεται ένας πίνακας με το ενδεικτικό βάρος που θα πρέπει να πάρει μια γυναίκα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης με βάση τον αρχικό ΔΜΣ.

Βάρος πριν την εγκυμοσύνη Ενδεικτική αύξηση βάρους κατά την εγκυμοσύνη
Χαμηλό
ΔΜΣ <18,5
13-18 kg
Φυσιολογικό
ΔΜΣ<18,5-24,9
11-16 kg
Υπέρβαρη
ΔΜΣ<25-29,9
7-11 kg
Παχύσαρκη
ΔΜΣ>30
5-9 kg

Πηγή: Institute of Medicine (IOM). Food & Nutrition Board. National Academy of Sciences. Washington, DC: National Academy Press, .

Γενικότερα, στην περίοδο της εγκυμοσύνης θα πρέπει να αποφεύγονται οι υποθερμιδικές δίαιτες, διότι υπάρχει κίνδυνος να μην καλύπτονται όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται η εγκυμονούσα. Ακόμη κι αν είστε υπέρβαρη ή παχύσαρκη, τώρα δεν είναι περίοδος για αυστηρές δίαιτες. Η διατροφή σας θα πρέπει να είναι προσεκτική. Αυτή είναι μια σημαντική περίοδος για σας, αφού οι ανάγκες του οργανισμού για θρεπτικά συστατικά είναι αυξημένες. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι θα πρέπει να τρώτε το διπλάσιο απ’ ό,τι τρώγατε. Πολλές έγκυες πιστεύουν το μύθο που λέει ‘Τώρα που είμαι έγκυος θα πρέπει να τρώω για 2, άρα να τρώω το διπλάσιο.
Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι ενεργειακές ανάγκες της εγκύου αυξάνονται κατά περίπου 300 θερμίδες την ημέρα μετά το 1ο τρίμηνο της εγκυμοσύνης. Οι 300 αυτές θερμίδες μπορεί να μεταφράζονται σε 1 ποτήρι γάλα, 1 φρούτο και 1 φέτα ψωμί περισσότερο και δεν έχουν καμία σχέση με την υπερφαγία και τη βουλιμία που πιάνει ορισμένες εγκύους. Έτσι λοιπόν, για να μπορέσετε να πάρετε τα αναγκαία και όχι περιττά κιλά κατά την εγκυμοσύνη και παράλληλα να δώσετε όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά στον οργανισμό σας αλλά και στο έμβρυο, δε χρειάζεται να τρώτε πολύ, αλλά να τρώτε σωστά!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Το βιβλίο της εγκυμοσύνης εβδομάδα προς εβδομάδα, Curtis Glade B., Εκδόσεις Μέδουσα
  2. Η βίβλος της εγκυμοσύνης, Εκδόσεις Ψυχογιός
  3. Εγκυμοσύνη, Σύγχρονος Οικογενειακός Οδηγός Υγείας, Εκδόσεις Αξιωτέλλης-Falken
  4. Οδηγός Εγκυμοσύνης, Εκδόσεις Τερζόπουλος
  5. Institute of Medicine (IOM). Food & Nutrition Board. National Academy of Sciences. Washington, DC: National Academy Press

LEAVE A REPLY

11 − 3 =