Η ιδέα ότι, βάζοντας λίγο λεμόνι στο νερό μας το πρωί θα βοηθήσει στο να «καθαρίσουμε» το σώμα μας από τις τοξίνες ακούγεται πολύ ελκυστική.

Επίσης, θα ακούσουμε κι άλλους διάφορους ισχυρισμούς σχετικά με τις «θαυματουργές» δράσεις του συνδυασμού νερό με λεμόνι, που περιλαμβάνουν: το «κάψιμο» λίπους, την βελτίωση της διάθεσης μας, την αύξηση των επιπέδων ενέργειας μας, κ.α.

Να πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Αν απομονώσουμε αυτά τα συστατικά από το συγκεκριμένο ρόφημα, αναμφισβήτητα έχουν μεγάλη διατροφική αξία. Ας δούμε λοιπόν το καθένα ξεχωριστά:

Νερό

Το νερό είναι απαραίτητο για την λειτουργία των οργάνων μας, όπως η καρδιά, ο εγκέφαλος και τα νεφρά. Μια καλή ενυδάτωση είναι σημαντική για την σωματική και την ψυχική μας υγεία. Συμβάλλει στην καλύτερη πέψη του φαγητου και στην απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, ενώ λειτουργεί σαν ρυθμιστής της θερμοκρασίας του σώματός μας. Η επαρκής κατανάλωση  νερού βοηθά στην αποβολή των άχρηστων ουσιών μέσω της διούρησης.

Λεμόνι

Το λεμόνι κατηγοριοποιείται στα κιτρώδη φρούτα (πλούσια σε κιτρικό οξύ) και είναι μια καλή πηγή φλαβονοειδών. Τα φλαβονοειδή προστατεύουν τα κύτταρά μας από βλάβες που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες, προλαμβάνοντας την εμφάνιση διαφόρων ασθενειών, όπως καρκίνο και καρδιαγγειακά. Είναι εξαιρετική πηγή βιταμίνης C ή οποία δρά σαν ισχυρό αντιοξειδωτικό και όταν συνδιάζεται μαζί με τροφές που περιέχουν σίδηρο βοηθάει στην ενίσχυση της απορρόφησης του σιδήρου. Επίσης, περιέχει μεγάλες ποσότητες σε κάλιο, το οποίο συμβάλει στην ρύθμιση της πίεσης. Αν σε κάποιον αρέσει η γεύση λεμονιού, προσθέτοντας το στο νερό του, θα ήταν μια πολύ καλή ιδέα για να βελτιώσει τα επίπεδα ενυδάτωσής του χωρίς να πάρει μεγάλες ποσότητες σε θερμίδες και ζάχαρη.

Νερό με λεμόνι σαν «καθαριστής» του σώματος

Υπάρχουν ισχυρισμοί ότι το νερό με το λεμόνι απομακρύνουν επιβλαβείς ουσίες από το σώμα. Ωστόσο, δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι συνδυασμός τους έχει μεγαλύτερη επίδραση απ’ ότι το νερό από μόνο του. Εδώ αξίζει να γνωρίζετε ότι το σώμα είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να απομακρύνει από μόνο του τις τοξικές ουσίες μέσω του γαστεντερικού συστήματος, του συκωτιού και των νεφρών. Μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες και θρεπτικά συστατικά θα συμβάλει στον «αυτοκαθαρισμό» του σώματος. Το ρόφημα νερού και λεμονιού δεν μπορεί από μόνο του να βοηθήσει σε αυτή την διαδικασία, τουλάχιστον όχι με τον τρόπο που παρουσιάζεται. 

Νερό με λεμόνι στην απώλεια βάρους

Ένας καλά ενυδατωμένος οργανισμός ανταποκρίνεται καλύτερα σε μια προσπάθεια για απώλεια βάρους. Έρευνες δέιχνουν ότι η κατανάλωση νερού σε ποσότητα μόλις 500ml (μισό λίτρο), μπορεί να οδηγήσει σε προσωρινή αύξηση του μεταβολικού ρύθμού, βοηθώντας το σώμα να κάψει περισσότερες θερμίδες. Επίσης, η κατανάλωση νερού πριν από τα γεύματα μπορεί να μειώσει την πρόσληψη θερμιδών, καθώς δημιουργεί το αίσθημα πληρότητας.

Σε ότι αφορά το λεμόνι, πέρα από την θρεπτική του αξία, δεν υπάρχουν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι συμβάλλει στο «κάψιμο» του λίπους.

Συνοψίζοντας, το ρόφημα νερό με λεμόνι μπορεί να δώσει σημαντικά οφέλη, κυρίως χάρη στο νερό. Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σαν μέσο ενυδάτωσης από τα άτομα που δυσκολεύονται να πιουν νερό. Επίσης, χάρη στην θρεπτική αξία του λεμονιού μπορεί να καλύψει ένα μικρό μέρος των ημερήσιων αναγκών σε θρεπτικά συστατικά. Ωστόσο, τα ίδια οφέλη θα παίρναμε καταναλώνοντας χωριστά τα δύο συστατικά (πχ λεμόνι στο φαγητό ή νερό σκέτο), έτσι το νερό με λεμόνι δεν αποτελεί «μαγικό» ρόφημα όπως συχνά παρουσιάζεται.

Βιβλιογραφία

  1. Péneau S1, Dauchet L, Vergnaud AC, Estaquio C, Kesse-Guyot E, Bertrais S, Latino-Martel P, Hercberg S, Galan P. (2008). Relationship between iron status and dietary fruit and vegetables based on their vitamin C and fiber content. Am J Clin Nutr.87(5):1298-305
  2. Carlos A. Ledesma-Escobar, Feliciano Priego-Capote , María D. Luque de Castro. (2016). Comparative Study of the Effect of Sample Pretreatment and Extraction on the Determination of Flavonoids from Lemon (Citrus limon). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0148056
  3. Stookey JD1, Constant F, Popkin BM, Gardner CD. (2008). Drinking water is associated with weight loss in overweight dieting women independent of diet and activity. Obesity (Silver Spring).16 (11):2481-8.
  4. Klein AV1, Kiat H2.  (2015) Detox diets for toxin elimination and weight management: a critical review of the evidence. J Hum Nutr Diet. 28(6):675-86.
  5. Panche,1,2A. D. Diwan,2,* and S. R. Chandra1.  (2016). Flavonoids: an overview. J Nutr Sci. 5: e47.
  6. Dorothy A Kieffer, Roy J Martin,and Sean H Adams. (2016). Impact of Dietary Fibers on Nutrient Management and Detoxification Organs: Gut, Liver, and Kidneys.. Adv Nutr. 7(6): 1111–1121.
  7. Barry M. Popkin, Kristen E. D’Anci, and Irwin H. Rosenberg. 2010. Water, Hydration and Health. Nutr Rev. 68(8): 439–458.
  8. Van Walleghen EL1, Orr JS, Gentile CL, Davy BM. (2007). Pre-meal water consumption reduces meal energy intake in older but not younger subjects. Obesity (Silver Spring). 15(1):93-9.