Εσείς γνωρίζετε τα λαχανικά «Nightshades»;

Ενώ όλοι μας γνωρίζουμε ότι πρέπει να καταναλώνουμε τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα, υπάρχει μια κατηγορία λαχανικών, που ονομάζονται «nightshades» και πολλοί θεωρούν ότι πρέπει να τα αποφεύγουν, καθώς η κατανάλωσή τους φημολογείται ότι ευθύνεται για πολλές αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία.

Τα nightshades λαχανικά είναι τροφές που μεγαλώνουν τη νύχτα αντί της ημέρας και αποτελούν μέρος μιας οικογένειας φυτών που ονομάζεται σολανίδες (Solanaceae) ή στρυχνοειδή. Αυτά τα λαχανικά περιλαμβάνουν: μελιτζάνες, ντομάτες, πατάτες, ντοματίνια, καθώς και τους περισσότερους τύπους πιπεριάς και θεωρείται ότι προκαλούν φλεγμονή, «διαπερατό έντερο», ακμή, αϋπνία και άλλα δυσάρεστα συμπτώματα. Πολλοί μπλόγκερ και εναλλακτικοί ιατροί προτρέπουν την προσεκτική κατανάλωσή τους ή ζητούν την πλήρη αποφυγή τους – λόγω των ποσοτήτων τους χημικών ενώσεων που περιέχουν, όπως οι λεκτίνες, η καλσιτριόλη, τα αλκαλοειδή και η σολανίνη. Θεωρητικά, αυτές οι ουσίες μπορούν να προκαλέσουν ανοσοαπόκριση λόγω των φλεγμονωδών και / ή τοξικών ιδιοτήτων τους.

Τι πιστεύει η επιστημονική κοινότητα;

Πολλές αρχές δημόσιας υγείας διαφωνούν με όλες αυτές τις αρνητικές αξιώσεις, δεδομένου ότι αυξανόμενα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι τα nightshades λαχανικά πιθανότατα δεν φταίνε για τέτοιες επιζήμιες επιπτώσεις στην υγεία. Το Ίδρυμα για την Αρθρίτιδα (Arthritis Foundation), για παράδειγμα, δηλώνει ότι, ενώ η χημική σολανίνη στα λαχανικά αυτά συχνά κατηγορείται για πόνο αρθρίτιδας, καμία έρευνα δεν υποστηρίζει αυτόν τον ισχυρισμό. Επίσης, μέχρι τώρα οι επιπτώσεις των λαχανικών αυτών στο «διαπερατό έντερο», δηλαδή την θεωρητική επιβλαβή αύξηση της εντερικής διαπερατότητας, έχει μελετηθεί κυρίως σε ζώα και όχι σε ανθρώπους και μπορεί να συνδέεται με προϋπάρχουσες καταστάσεις όπως η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου. Υπάρχει επίσης μια θεωρία ότι η υπερκατανάλωση καλσιτριόλης από τα τρόφιμα μπορεί να οδηγήσει σε εναποθέσεις ασβεστίου, αλλά καμία επίσημη έρευνα δεν έχει επιβεβαιώσει ποτέ την αξίωση.

Η εξάλειψη των λαχανικών της οικογένειας των σολανίδων μπορεί να μετατραπεί σε μια εξαιρετικά περιοριστική δίαιτα και δεν υπάρχουν πραγματικά επιστημονικά στοιχεία που να υποστηρίζουν ότι είναι προ-φλεγμονώδη.  

Τα σολανοειδή λαχανικά έχουν πραγματικά πολλά θρεπτικά συστατικά:

  1. Ντομάτες:

    Οι ντομάτες θεωρητικά βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των προ-φλεγμονωδών λαχανικών. Αλλά στην πραγματικότητα έχει αποδειχθεί ότι έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, λόγω των υψηλών ποσοτήτων ενός ισχυρού αντιοξειδωτικού που ονομάζεται λυκοπένιο, οι ντομάτες φαίνεται να μειώνουν τον κίνδυνο καταστάσεων όπως ο καρκίνος, η οστεοπόρωση και οι καρδιακές παθήσεις.

  2. Πατάτες:

    Σίγουρα, οι πατάτες τηγανητές δεν αποτελούν καλή διατροφική επιλογή. Αλλά από μόνες τους, οι πατάτες διαθέτουν μεγάλη δόση φυτικών ινών και καλίου και μια μελέτη στο The Journal of Nutrition διαπίστωσε ότι οι κίτρινες και μοβ πατάτες μείωσαν δείκτες αίματος φλεγμονώδους βλάβης σε υγιείς άνδρες.

  3. Μελιτζάνες:

    Μπορεί να μην είναι αρεστές σε όλους, αλλά δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι οι μελιτζάνες προκαλούν προβλήματα υγείας. Στην πραγματικότητα, μια μελέτη του 2015 διαπίστωσε ότι ένα εκχύλισμα από το μίσχο αυτού του φυτού θα μπορούσε μειώσει την φλεγμονή. Επίσης, η ανθοκυανίνη – το φλαβονοειδές που δίνει στην μελιτζάνα το πορφυρό χρώμα της – έχει συσχετιστεί με μειωμένη θνησιμότητα από καρδιαγγειακές παθήσεις.

  4. Πιπεριές:

    Οι έρευνες δείχνουν ότι η καψαϊκίνη – η ένωση στις καυτερές πιπεριές τσίλι- είναι χρήσιμη για τη μείωση του πόνου από την οστεοαρθρίτιδα, τη ρευματοειδή αρθρίτιδα και την ινομυαλγία. Οι πιπεριές προσφέρουν επίσης μεγάλη διατροφική αξία, με άφθονες βιταμίνες και μέταλλα, όπως οι βιταμίνες Α & C και το φυλλικό οξύ.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι κάθε σώμα είναι διαφορετικό και κάποιοι άνθρωποι έχουν ευαισθησίες σε τροφές ή αλλεργίες που κάνουν ορισμένα λαχανικά «προβληματικά». Ένα ημερολόγιο τροφίμων ή μια δοκιμή αλλεργίας αποκαλύπτει αν η κατανάλωση κάποιων τροφών σας προκαλεί φυσικά συμπτώματα. Ωστόσο, για τους περισσότερους από εμάς, αυτά τα λαχανικά είναι υγιεινές επιλογές που μπορούμε να συμπεριλάβουμε στη διατροφή μας.

 

Πηγές:

https://www.arthritis.org/living-with-arthritis/arthritis-diet/anti-inflammatory/food-myths-arthritis-10.php

Im, Kyungtaek, et al. «In Vitro antioxidative and anti-inflammatory activities of the ethanol extract of eggplant (Solanum melongena) stalks in macrophage RAW 264.7 cells.» Food and agricultural immunology27.6 (2016): 758-771.

Mohri, Shinsuke, et al. «Wide-range screening of anti-inflammatory compounds in tomato using LC-MS and elucidating the mechanism of their functions.» PloS one 13.1 (2018): e0191203.

https://www.arthritis.org/living-with-arthritis/treatments/natural/supplements-herbs/guide/capsaicin.php

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

thirteen + 8 =