Πλησιάζουν οι μέρες που θα ανοίξουν τα σχολεία και ένας νέος κύκλος για γονείς και παιδιά θα ξεκινήσει πάλι. Πρωινά ξυπνήματα, βιαστικές αναχωρήσεις, παράπονα και διαμαρτυρίες για μικρά καθημερινά συμβάντα.

Όμως όπως δύσκολο είναι ο μικρός χουζούρης να συνηθίσει να ξυπνάει νωρίς για να προλάβει το μάθημα, έτσι δύσκολο είναι να μπει ξανά σε μια διατροφική σειρά. Γιατί οι ανέμελες μέρες του καλοκαιριού έχουν περάσει και το οργανωμένο πρόγραμμα της σχολικής (και εξωσχολικής) δραστηριότητας είναι ασφυκτικό και πολλές φορές αρκετά επιβαρυμένο.

Πριν ξεκινήσω να σας προτείνω μερικές ιδέες οργάνωσης που σχετίζονται με την διατροφή του παιδιού, καλό είναι να έχουμε κατά νου 3-4 βασικά δεδομένα:

  1. Το παιδί έχει αυξημένες ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά αλλά όχι, δεν πρέπει να τρώει όσο τρώει ένας ενήλικας. Απλά το σώμα επειδή βρίσκεται σε μια φάση ανάπτυξης πρέπει να τραφεί και λάβει από το περιβάλλον κρίσιμα θρεπτικά συστατικά. Αυτό σημαίνει ότι οτιδήποτε καταναλώνει και περιέχει κενές θερμίδες ουσιαστικά το μπουκώνει ανακόπτοντας πολλές φορές την πρόσληψη των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών
  2. Έχει ένα απαιτητικό ωράριο όπως και οι γονείς. Φεύγει νωρίς από το σπίτι και γυρνάει αργά έχοντας περάσει ένα αρκετά μεγάλο χρόνο χωρίς τροφή.
  3. Κάθε χρόνο μεγαλώνει και διαφοροποιούνται οι προτιμήσεις και οι συνήθειες του ανάλογα με τις επιδράσεις που δέχεται από το εξωοικογενειακό περιβάλλον
  4. Αποκτάει άποψη και αντίληψη για το θέμα της διατροφής του λαμβάνοντας πληροφορίες όχι απαραίτητα και από τις πιο σωστές πηγές

Όλα αυτά έρχονται να μας θυμίσουν ότι η διατροφή των παιδιών μας μεταβάλλεται ραγδαία όσο και το μέγεθος των ρούχων που φορούν ή η συχνότητα δήλωσης των αντιρρήσεων τους.

Πριν τρελαθούμε (μεταφορικά) και αγανακτήσουμε (κυριολεκτικά) με το φαγητό τους ας φροντίσουμε να βάλουμε κάποια πράγματα σε μια σωστή σειρά.

1. Πρωινό ξύπνημα

Ναι πρέπει να σηκωθούμε νωρίς αλλά όχι μόνο για να πάμε στο παραπέντε στο σχολείο αλλά για να φάμε πρωϊνό. Υπάρχουν ωκεανοί βιβλιογραφίας και μελετών που δείχνουν ότι το πρωινό (σε διάφορες συνθέσεις και ποικιλίες) ωφελούν την ανάπτυξη αλλά και την μαθησιακή ικανότητα των παιδιών.  Είναι βασικό λοιπόν συστατικό της σωστής διατροφής τους η ύπαρξή του. Ο προγραμματισμός  της αφύπνισης πρέπει να γίνεται με βάση την λήψη του πρωινού και όχι την ώρα άφιξης στο σχολείο. Ένα 20λεπτο για το πρόγευμα είναι αρκετό, εφόσον φυσικά υπάρχει σχετική προεργασία από τους γονείς.

2. Προετοιμασία

Και από το τέλος του προηγούμενου καταλαβαίνουμε ότι αυτή πρέπει να υπάρχει για κάθε κομμάτι της διατροφής του παιδιού είτε αφορά το πρωινό είτε το μεσημεριανό είτε οποιοδήποτε άλλο κομμάτι της ημέρας. Η ύπαρξη μιας δομημένης διαδικασίας (σειράς) στο φαγητό των παιδιών θα τα βοηθήσει σημαντικά στη συγκρότηση και τους δικού τους προγράμματος ιδιαίτερα όταν σε αυτό συμπεριλαμβάνονται και εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες.

3. Σταδιακή εφαρμογή ενός προγράμματος

Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν και αυτό έχει νόημα ιδιαίτερα όσο αφορά το καθημερινό πρόγραμμα των παιδιών. Ξεκινήστε τις τελευταίες μέρες πριν από το σχολείο να «τρέχετε» το πρόγραμμα φαγητού όπως θα υλοποιείτε τις ημέρες του σχολικού έτους. Θα σας βοηθήσει έγκαιρα να κάνετε όποιες τροποποιήσεις χρειαστούν. (Σκεφτείτε ότι το παιδί σας εκτός από το να συνηθίσει να ξυπνάει νωρίς θα πρέπει να αποκτήσει  συγκεκριμένη ώρα φαγητού ειδικά αν μετά την μεσημεριανή άφιξη του στο σπίτι ακολουθεί κάποια εξωσχολική αθλητική δραστηριότητα ή κάποιο άλλο μάθημα.)

4. Εξοπλιστείτε

Όχι μόνο με υπομονή αλλά και με σκεύη φαγητού. Ειδικά αυτές τις μικρές συσκευασίες ανά μερίδα, περίπου σαν αυτές που έχουν τα delivery. Αν το παιδί γυρνάει στο σπίτι και δεν είστε εσείς ή την ευθύνη του σερβιρίσματος την έχει άλλος (όπως η γιαγιά ή η βοηθός) και δεν θέλετε να έχετε υπερβάσεις ή άλλου είδους παρεμβάσεις στο φαγητό, μπορείτε να βάλετε (και να ορίσετε) την μερίδα του φαγητού που θέλετε εσείς.

5. Αποκτήστε μια ρουτίνα

Ακολουθήστε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα φαγητού ορίζοντας ποιες μέρες θα είναι το ψάρι ή τα λαχανικά ή τα όσπρια. Αν τα παιδιά τρώνε φαγητό στο σχολείο ή στον παιδικό σταθμό, ακολουθήστε το πρόγραμμα αυτών. Θα βοηθήσει σημαντικά στην οργάνωση του φαγητού αλλά και στην αποφυγή του φαινομένου «..δεν τρώω τις φακές στο σχολείο με περιμένουν πατατούλες στο σπίτι…»

6. Αν το παιδί σας θα φάει φαγητό στο σχολείο σε εστιατόριο ή σε άλλο χώρο, αναζητήστε το πρόγραμμα του φαγητού.

Ειδικά για τον παιδικό σταθμό ή το νηπιαγωγείο προσπαθήστε να επιλέξετε και με βάση τις υποδομές ή την ποιότητα του φαγητού.

Φυσικά υπάρχουν πολλοί κανόνες που πρέπει διαρκώς να εισάγετε ή να επαναλαμβάνετε στη διατροφή των παιδιών φροντίζοντας φυσικά να τους ακολουθείτε και εσείς.

Μη ξεχνάτε ότι τα παιδιά κτίζουν διατροφικές συνήθειες μέσα από την καθημερινή συναναστροφή μαζί σας αλλά και θεμελιώνουν τους οικογενειακούς δεσμούς μέσα από την καθημερινή κοινή κατανάλωση φαγητού. Βρείτε χρόνο για ένα έστω κοινό οικογενειακό γεύμα. Θα θρέψετε και θα αναπτύξετε πολλά περισσότερα πράγματα εκτός από τα αυτονόητα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

nine − 3 =