Είναι γνωστό ότι υπάρχουν τροφές οι οποίες ενισχύουν τη μνήμη, τη συγκέντρωση καθώς και τροφές που μας κάνουν πιο έξυπνους! Μια από αυτές είναι η αγαπημένη σε όλους σοκολάτα κ συγκεκριμένα, η μαύρη σοκολάτα! Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι όλοι θα γίνουμε έξυπνοι τρώγοντας σοκολάτα, αλλά εντάσσοντας τη, στη διατροφή μας, ενισχύουμε τη γνωστική λειτουργία έτσι ώστε να βοηθούμε τη καλή λειτουργία του εγκεφάλου μας.

Η σοκολάτα και το κύριο συστατικό της το κακάο, είναι προϊόν φυτικής προέλευσης  και περιέχει μια κατηγορία φυτοθρεπτικών συστατικών, τις φλαβονόλες, οι οποίες είναι πολύ ευεργετικές για την υγεία καθώς και έναν τύπο κορεσμένου λίπους, το στεαρικό οξύ, το οποίο έχει ουδέτερη επίδραση στα επίπεδα χοληστερόλης του αίματος. Επίσης η μαύρη σοκολάτα έχει και αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Τα φλαβονοειδή που απαντώνται συχνότερα στο κακάο είναι η επικατεχίνη και η κατεχίνη.

Αυτά τα φλαβονοειδή λειτουργούν ως αντιοξειδωτικά μέσω της αύξησης της παραγωγής οξειδίου του αζώτου. Επίσης, κύριο χαρακτηριστικό της επικατεχίνης είναι ότι βοηθά στη συγκέντρωση κατά τη διάρκεια της μελέτης. Οι μεθυλοξανθίνες που απαντώνται συχνά στο κακάο είναι η θεοβρωμίνη και η καΐνη. Αυτά δρουν ως ήπια διεγερτικά του κεντρικού νευρικού συστήματος. Η θεοβρωμίνη είναι η κύρια μεθυλοξανθίνη που βρίσκεται σε προϊόντα που παρασκευάζονται από κακάο και ενισχύει την εγκεφαλική λειτουργία.

Σύμφωνα με μελέτες η συχνότερη κατανάλωση σοκολάτας συσχετίστηκε θετικά με τη γνωστική απόδοση και με τη βελτιωμένη μνήμη. Η συχνή κατανάλωση φλαβονολών κακάου μπορεί να έχει ευεργετική επίδραση στη γνωστική λειτουργία και πιθανώς να προστατεύσει από τη φυσιολογική φθορά που έρχεται με την ηλικία. Τα ευρήματα μελέτης έδειξαν ότι η κατανάλωση μαύρης σοκολάτας με περιεκτικότητα κακάου 70% μπορεί να ωφελήσει τη λεκτική επεισοδιακή μνήμη δύο ώρες μετά την κατανάλωση σε υγιείς νεαρούς ενήλικες, σε σχέση με μια λευκή σοκολάτα Αυτά τα ευρήματα υποστηρίζουν την άποψη ότι οι διαθέσιμες καθημερινές μερίδες (35 g) μαύρης σοκολάτας μπορούν να προσφέρουν οφέλη στον εγκέφαλο σε υγιή πληθυσμό.

Συγκεκριμένα, η μαύρη σοκολάτα είναι πολύ δημοφιλής καθώς περιέχει υψηλές συγκεντρώσεις κακάου και έχει πιο ευεργετικές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία σε σύγκριση με την κανονική ή τη σοκολάτα γάλακτος, οι οποίες δεν έχουν τα ίδια οφέλη λόγω των πολλών επεξεργασμένων συστατικών και σακχάρων που περιέχουν.

Συνοψίζοντας, σημαντικό να γνωρίζουμε ότι όσο περισσότερο κακάο περιέχει η μαύρη σοκολάτα και λιγότερη ζάχαρη, τόσο πιο ευεργετικές επιδράσεις έχει για την υγεία μας, όπως το να βοηθήσει στη γνωστική μας απόδοση. Παρόλα αυτά, ας μην ξεχνάμε, ότι παρά τις ευεργετικές επιδράσεις της, έχει υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες. Γι’ αυτό συνίσταται η κατανάλωσή της να γίνεται με μέτρο!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Georgina E. Crichton, Merrill F. Elias, Ala’a Alkerwi (2016) Chocolate intake is associated with better cognitive function: The Maine-Syracuse Longitudinal Study

Eri Sumiyoshi 1, Kentaro Matsuzaki, Naotoshi Sugimoto, Yoko Tanabe,Toshiko Hara, Masanori Katakura, Mayumi Miyamoto, Seiji Mishima and Osamu Shido (2019) Sub:Chronic Consumption of Dark Chocolate Enhances Cognitive Function and Releases Nerve Growth Factors: A Parallel-Group Randomized Trial

Daniel J. Lamport, Eleni Christodoulou and Christina Achilleos (2020) Beneficial E ects of Dark Chocolate for Episodic Memory in Healthy Young Adults: A Parallel: Groups Acute Intervention with a White Chocolate Control

Maria Fernell, Cayley Swinton, and Ken Lukowiak (2016) Epicatechin, a component of dark chocolate, enhances memory formation if applied during the memory consolidation period

Κοϊδου Ε. 2012. Εγχειρίδιο τροφίμων και διατροφής της Αμερικανικής Διαιτητικής Εταιρεία