τρώω τα συναισθήματα μου, συναισθηματική διατροφή

Τι σημαίνει τρώω τα συναισθήματα μου; Πώς συνδέονται τα συναισθήματα με το φαγητό που τρώμε;

Είναι απόγευμα και απέναντι μου στο γραφείο κάθεται μία παλιά μου πελάτισσα. Με κοιτάζει με το γλυκό της χαμόγελο και μου λέει : Ήρθα πάλι γιατί τον τελευταίο καιρό, τρώω πολύ άσχημα και θέλω να με βάλεις πάλι σε μία σειρά να τρώω σωστά! Για να καταλάβεις, τον τελευταίο καιρό, τρώω τα συναισθήματα μου! Της χαμογελάω και της λέω πως καλύτερη επεξήγηση για το τι συμβαίνει στη διατροφή της τον τελευταίο καιρό, δε θα μπορούσε να μου έχει δώσει. Τρώω τα συναισθήματα μου. Απλό, λιτό και περιεκτικό.

Τα τελευταία επιστημονικά άρθρα που έχουν σαν κύριο θέμα τους την παχυσαρκία κάνουν αναφορά σε κάτι που ονομάζεται “emotional eating”, σε ελεύθερη μετάφραση συναισθηματική διατροφή.

Ερωτήματα όπως: «τρώτε μόνο όταν πεινάτε?», «τι συναισθήματα θα χρησιμοποιούσατε για να περιγράψετε το πώς νιώθετε για το σώμα σας», «ποια συναισθήματα σας προκαλεί η υπερφαγία?» έχουν ενταχθεί σε πολλά ερωτηματολόγια στην προσπάθεια των ειδικών να βοηθήσουν τους παχύσαρκους ασθενείς τους να συνειδητοποιήσουν ποιοι είναι οι λόγοι που τους οδηγούν στη πολυφαγία.

Τρώμε λοιπόν γιατί είναι μια βιολογική ανάγκη.

Τρώμε γιατί νιώθουμε το αίσθημα της πείνας, νιώθουμε το στομάχι μας να «γουργουρίζει», αλλά τρώμε και για πολλούς άλλους λόγους. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Αμερικανικό Περιοδικό Διαιτολογίας, 400 παχύσαρκα άτομα ερωτήθηκαν αν νιώθουν το αίσθημα της πείνας κάθε φορά που τρώνε και ποιοι είναι οι κύριοι λόγοι για τους οποίους τρώνε. Το 70% απάντησε ότι δεν νιώθει σχεδόν ποτέ το αίσθημα της πείνας, ενώ οι λόγοι για τους οποίους τρώνε συμπεριλαμβάνουν τη λαιμαργία, την κοινωνικοποίηση, το άγχος, το συναισθηματικό κενό, την ανία, τη διασκέδαση, την ανάγκη για να φτιάξουν τη διάθεση τους.  Τρώμε γιατί έχουμε στεναχωρηθεί, γιατί βαριόμαστε, γιατί είμαστε θυμωμένοι, γιατί είμαστε χαρούμενοι αλλά τρώμε γιατί πεινάμε?

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το φαγητό αλλάζει τη διάθεση και ότι η διάθεση μπορεί να αλλάξει τις διατροφικές μας επιλογές.

Συχνά η συναισθηματική διατροφή μπορεί να οδηγήσει στην υπερφαγία και τη συχνή κατανάλωση τροφίμων που είναι υψηλά σε ζάχαρη, λιπαρά και αλάτι. Εάν είστε επιρρεπείς σε μια τέτοια κατάσταση υπάρχει τρόπος να επανακτήσετε τον έλεγχο και να ξαναμπείτε σε ένα ισορροπημένο και υγιεινό πρόγραμμα απώλειας βάρους.

Η παχυσαρκία και η απώλεια βάρους δεν είναι ένα απλό θέμα, μπορεί να γίνει όμως αν υπάρχουν τα κατάλληλα μέσα.

Κέντρο της προσπάθειας είναι πάντοτε ο άνθρωπος με τις ιδιαιτερότητες του, με τα βιώματα του και γύρω από αυτόν μια ομάδα από επαγγελματίες που είναι έτοιμοι να βοηθήσουν όσο μπορούν με τις γνώσεις τους.

Σχέση συναισθηματικής διατροφής και παιδική ηλικία

Ένα βασικό σημείο έναρξης της συναισθηματικής σχέσης με το φαγητό γίνεται στην παιδική ηλικία. Γονείς που μετά από μία σχολική επιτυχία ή γιατί το παιδί έμεινε φρόνημο ή διάβασε, το επιβραβεύουν με διάφορες γλυκιές λιχουδιές. Ακόμα και οι αποτυχίες συνδέονται από αυτή την ηλικία με το φαγητό, καθώς γονείς στην προσπάθεια τους να κάνουν το παιδί τους να χαρεί μετά από ένα διαγώνισμα που δεν έχουν γράψει καλά ή μια κακή επίδοση σε κάποιον αγώνα, τους παρηγορούν με φαγητό ή γλυκό. Comfort food, το όποιο έρχεται δυναμική να εγκαταστήσει την συναισθηματική διατροφή την οποία πια, παρατηρούμε όχι μόνο σε ενήλικες αλλά και σε παιδιά σχολικής ηλικίας και ειδικά στην εφηβεία.

Διάφοροι τρόποι για να επανακτήσετε τον έλεγχο στη διατροφή σας:

  • Μάθετε να αναγνωρίζετε τη αληθινή πείνα
  • Μάθετε τι σας αναστατώνει και σας οδηγεί στο φαγητό
  • Ψάξτε άλλους τρόπους επίλυσης των προβλημάτων
  • Βγάλτε από το σπίτι τα φαγητά που σας δημιουργούν το πρόβλημα
  • Γεμίστε το σπίτι με υγιεινά εδέσματα

Το σημαντικότερο είναι να αντιληφθούμε πως η διατροφή συνδέεται άμεσα με το συναίσθημα,  για αυτό τον λόγο, δυσκολίες στην διαχείριση των συναισθημάτων μας συνδέονται με συναισθηματική διατροφή. Σκοπός μίας επαναφοράς της σωστής διατροφής είναι η διακοπή της σύνδεσης του φαγητού με το συναίσθημα. Η ισορροπία των ημερήσιων γευμάτων, η επιλογή υγιεινών σνακ και τροφών που δεν περιέχουν μεγάλες ποσότητες ζάχαρης, λίπους και αλατιού, αλλά και η συστηματική άσκηση (ακόμα και μία βόλτα για περπάτημα καθημερινά), με την σωστή καθοδήγηση από έναν διαιτολόγο, είναι ικανά εργαλεία για να ξαναγίνει η πείνα βιολογική και όχι συναισθηματική.

 

Βιβλιογραφία

  1. Spoor, S. T.; Bekker, M. H.; van Strien, T.; van Heck, G. L. (2007). «Relations between negative affect, coping, and emotional eating». Appetite. 48: 368–376. doi:10.1016/j.appet.2006.10.005.
  2. (Carver, Charles S. «Coping.» The Handbook of Stress Science. New York: Springer, 2011. 221-29. Print.)
  3. «Why stress causes people to overeat – Harvard Health». Harvard Health. February 2012. Retrieved 2018-10-11. |first1= missing |last1= in Authors list (help)
  4. «Emotional Eating as a Coping Mechanism». The Huffington Post. 2013-03-19. Retrieved 2016-04-18.
  5. «Comfort Foods: Men Vs Women & 3 Ways to Curb Your Cravings». www.factfindersteph.com. Retrieved 2016-04-18.
  6. Johnson, Brynn. «How to Stop Binge Eating». Brynn Johnson Emotional Eating Coach. Retrieved 13 September 2018
  7. Galan, Nicole (15 February 2018). «Emotional eating: How to overcome stress eating». Medical News Today. Retrieved 2018-10-11.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

sixteen − 7 =