O τόπος μας είναι κατακλεισμένος από μνημεία, αρχαιότητες και μουσεία. Όμως πραγματικά πόσα γνωρίζουμε για όλα αυτά που υπάρχουν γύρω μας; Περνάμε δίπλα τους καθημερινά, πολλές φορές με μια επικριτική διάθεση για την κατάσταση διατήρησής τους, χωρίς δεύτερη σκέψη. Οι περισσότεροι γνωρίζουμε ελάχιστα για αυτά – αναμνήσεις, κυρίως, από τις σχολικές εκδρομές ή της επιμονής των γονιών μας για μια επίσκεψη σε κάποια από αυτά. Τα προσπερνάμε γρήγορα και μαζί αφήνουμε πίσω μας όποια ανάμνηση, σκέψη ή διάθεση να τα επισκεφτούμε.

Όλα αυτά, ξαφνικά, αλλάζουν –μαζί με όλη σου τη ζωή- όταν αποκτάς και μεγαλώνεις ένα ή περισσότερα παιδιά. Τότε έχεις και δευτέρες και τρίτες σκέψεις για οτιδήποτε βλέπεις γύρω σου. Δε σταματάς να αναρωτιέσαι, ενδόμυχα χωρίς καν να το συνειδητοποιείς, τι έχει νόημα, σημασία, τι αξίζει και τι όχι. Πολλές φορές αυτές τις σκέψεις τις ακολουθεί η επιθυμία να προσφέρεις, στα παιδιά σου, τα εφόδια και τις εμπειρίες που θα τα βοηθήσουν να αποκτήσουν γνώσεις, κριτική ικανότητα, συνθετική σκέψη, και αγάπη για τα πολύ ή λιγότερο σημαντικά μνημεία που μας περιβάλλουν.

Ο πιο εύκολος και απλός τρόπος για να το καταφέρεις αυτό είναι η επαφή και η γνωριμία των παιδιών με τα μουσεία, και τους χώρους πολιτισμού. Ωραία ως εδώ, όμως μια οικογενειακή επίσκεψη, για να μπορέσει να τα προσφέρει όλα αυτά, θα πρέπει να πλαισιώνεται από γνώσεις για ότι βλέπουμε και κυρίως τη δυνατότητα απάντησης στις ερωτήσεις που πιθανόν προκύψουν.  Έτσι, αν και, η περιήγηση σε ένα μουσείο ή έναν αρχαιολογικό χώρο αποτελεί μια γόνιμη εμπειρία, καθώς τα παιδιά προσλαμβάνουν εικόνες, παραστάσεις και γνώσεις, πολλές φορές μπορεί να γίνει βαρετή και να αποτρέψει τα παιδιά από μελλοντικές επισκέψεις.

Μέσα, όμως, από τη συμμετοχή σε ένα βιωματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα ο πολιτισμός μεταμορφώνεται σε ένα γνωστικό ταξίδι και ένα πεδίο εικαστικού λόγου, το οποίο μπορεί να παρέχει πνευματικά, αισθητικά και βιωματικά ερεθίσματα, να ενθαρρύνει τον πειραματισμό και το παιχνίδι, να δώσει κίνητρα για την εξερεύνηση του περιβάλλοντος, να γίνει το μέσο για γλωσσικές ανακαλύψεις και τέλος να ενισχύσει τη δημιουργική μάθηση και έκφραση.

Κάθε εκπαιδευτικό πρόγραμμα αποτελείται από έναν κύκλο δραστηριοτήτων μιας μικρής ομάδας, που πραγματοποιείται στο περιβάλλον ενός μουσείου, ενός χώρου πολιτισμού ή ενός χώρου δημιουργικής απασχόλησης. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα οργανώνονται, συνήθως, με άξονα ευρήματα και αντικείμενα, τα οποία προκαλούν, με τρόπο άμεσο, το ενδιαφέρον των παιδιών, καθώς ερεθίζουν τη φυσική περιέργεια και την ερευνητική τους διάθεση. Επιπλέον, πολλές φορές, συνοδεύονται από δημιουργικά εργαστήρια τα οποία προάγουν τη βιωματική γνώση, και στοχεύουν στην ανάπτυξη του συνόλου της προσωπικότητας των παιδιών και όχι μόνο της νοητικής τους προόδου. Με τη συμμετοχή τους σε αυτά, τα παιδιά αναπτύσσουν κριτική ικανότητα, μαθαίνουν να παρατηρούν, να περιγράφουν, να ταξινομούν, να συγκρίνουν και να συνθέτουν, να διατυπώνουν υποθέσεις και ερμηνευτικές προτάσεις, να κατανοούν τη σχέση αιτίας και αποτελέσματος και να εξάγουν συμπεράσματα.

LEAVE A REPLY

three × two =