Απόκριες ονομάζουμε τις δύο εβδομάδες πριν την Καθαρά Δευτέρα και απέχουν μόλις 5 εβδομάδες από το Πάσχα. Η λέξη προέρχεται από τις λέξεις από- και -κρέας, δηλαδή αποχή από το κρέας και είναι η νηστεία της Σαρακοστής που έκαναν οι χριστιανοί μέχρι το Πάσχα. Η λατινική λέξη Καρναβάλι, ανάλογη με την ελληνική λέξη Αποκριά, προέρχεται από τις λέξεις Carne=κρέας και Vale=περνάει.

Η πρώτη εβδομάδα των Αποκριών  τελειώνει την Κυριακή του Ασώτου, λέγεται και Προφωνή, επειδή παλιά προφωνούσαν- διαλαλούσαν ότι άρχιζαν οι Απόκριες. Η δεύτερη εβδομάδα λέγεται Κρεατινή επειδή έτρωγαν κρέας και γιόρταζαν με γλέντια και φαγοπότια χωρίς κανένα θρησκευτικό περιορισμό. Στο τέλος αυτής της εβδομάδας είναι η Κυριακή της Αποκριάς και σηματοδοτεί την έναρξη της Τυρινής εβδομάδας (3η εβδομάδα) στην οποία επιτρέπεται η κατανάλωση γαλακτοκομικών και λειτουργεί σαν προετοιμασία για την αυστηρή νηστεία της Σαρακοστής. Ολόκληρη την περίοδο αυτή από την είσοδο του Τριωδίου μέχρι την Καθαρά Δευτέρα οι Χριστιανοί απείχαν από το κρέας.

Τις μέρες των Αποκριών όλοι έχουμε την τάση να ξεφεύγουμε από τη συνηθισμένο και υγιεινό πρόγραμμα διατροφής μας λόγω της αυξημένης κατανάλωσης γλυκισμάτων, αλκοόλ αλλά και φαγητού.

Αυτό που πρέπει να προσέξουμε λοιπόν, τις μέρες αυτές είναι τα εξής:

  1. Γλυκά: Αναμφισβήτητα το γλυκό των Αποκριών δεν είναι άλλο από το αγαπητό σε όλους γαλακτομπούρεκο το οποίο έχει 230 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια, διόλου ευκαταφρόνητο νούμερο μιας και φτιάχνεται με φύλλο, αυγά, γάλα, βούτυρο και ζάχαρη.

Καλό λοιπόν θα ήταν να αντισταθείτε στο κέρασμά του ή να κάνετε μια καλύτερη επιλογή διαλέγοντας ένα σιροπιαστό γλυκό με βάση τα καρύδια και το μέλι το οποίο θα έχει να σας προσφέρει κάτι ωφέλιμο πέρα από άδειες θερμίδες.

  1. Αλκοόλ: Μπορεί εύκολα να γίνει εχθρός της απώλειας βάρους αφού προσθέτει κενές θερμίδες στην διατροφή και ενθαρρύνει την κατανάλωση περισσότερου φαγητού. Το αλκοόλ προσφέρει 7 θερμίδες ανά γραμμάριο, ενώ οι αλλαγές στην διαδικασία της πέψης τις μετατρέπουν σε ανεπιθύμητο σωματικό λίπος. Οι θερμίδες αυτές αυξάνονται όταν αυτό συνδυαστεί με αναψυκτικό και τότε επιταχύνεται η απορρόφηση της αλκοόλης από το λεπτό έντερο και εκδηλώνεται γρηγορότερα η μέθη. Ακόμα πιο γρήγορα έχει βρεθεί ότι αυτό συμβαίνει όταν το αναψυκτικό περιλαμβάνει γλυκαντικές ουσίες.
  2. Ψητά στη σχάρα: Προσοχή πρέπει ακόμα να δώσουμε και στα ψητά κρέατα στη σχάρα ,αφού με πρωτοπόρο τη μέρα της Τσικνοπέμπτης, η κατανάλωση τους κυριολεκτικά παίρνει φωτιά. Το ψήσιμο στη σχάρα είναι ένας από τους πιο υγιεινούς τρόπους παρασκευής τροφίμων, αρκεί να το κάνουμε σωστά. Πριν το ψήσιμο πρέπει να βεβαιωθούμε ότι η σχάρα που χρησιμοποιούμε είναι καλά καθαρισμένη και δεν έχει πάνω ξεραμένα λίπη. Το μαρινάρισμα των κρεάτων πριν το ψήσιμο με μπαχαρικά μπορεί να μειώσει μέχρι και 90% την παραγωγή των βλαβερών καρκινογόνων ουσιών ενώ καλό θα ήταν να επιλέξουμε ένα κομμάτι κρέας που να είναι χαμηλό σε λιπαρά.

LEAVE A REPLY

17 + 19 =