Η διατροφή αποτελεί κυρίαρχο μέτρο βελτίωσης των συμπτωμάτων για τις γυναίκες με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών.

Ο ρόλος των υδατανθράκων στη διατροφή των γυναικών με το PCOS

Η υπερινσουλιναιμία είναι η βασική ορμονική διαταραχή σε γυναίκες με PCOS.

Την ίδια στιγμή, η αντίσταση στην ινσουλίνη μαζί με την παχυσαρκία, που εμφανίζεται στο 40-70% των γυναικών με PCOS, είναι αναμφίβολα ένας παράγοντας κινδύνου για τις μεταβολικές διαταραχές, συμπεριλαμβανομένου του Σακχαρώση διαβήτη τύπου 2. Είναι σημαντικό επίσης, ότι υπάρχει αντίσταση στην ινσουλίνη σε λεπτές γυναίκες με PCOS, και έτσι, ανεξάρτητα από το σωματικό βάρος, σε ασθενείς με φυσιολογική γλυκαιμία.

Λαμβάνοντας υπόψη τους παθοφυσιολογικούς μηχανισμούς, η μείωση των υδατανθράκων στη διατροφή των γυναικών με PCOS μπορεί να έχει ευεργετική επίδραση στην υπερινσουλιναιμία και τις μεταβολικές συνέπειές της.

Η μείωση του σωματικού βάρους, ανεξάρτητα από την επιλεγμένη διατροφή, οδηγεί στη βελτίωση της γλυκαιμίας και συνεπώς επίσης στην μείωση της ινσουλιναιμίας. Υπάρχουν αρκετές μελέτες συγκρίνοντας την επίδραση των τυπικών διαιτών με απώλεια βάρους με δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων (<50% της ημερήσιας ενέργειας πρόσληψης) σε γυναίκες με PCOS.

Η μείωση της κατανάλωση υδατανθράκων επιτυγχάνεται συνήθως με την ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης προϊόντων όπως: δημητριακά (σιτηρά, δημητριακά πρωινού, ζυμαρικά και άλλα προϊόντα αλευριού), φρούτα (μέχρι 1-2 μερίδες την ημέρα), και γαλακτοκομικά προϊόντα .

Ωστόσο, πρέπει να δοθεί προσοχή όχι μόνο για την ποσότητα αλλά και για την ποιότητα των υδατάνθρακων που καταναλώνονται.

Έχει αποδειχθεί ότι η κατανάλωση υδατανθράκων με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, και έτσι μια δίαιτα πλούσια σε φυτικές ίνες (48 g έναντι 30 g ημερησίως), όχι μόνο βελτιώνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη, αλλά μειώνει επίσης τις συγκεντρώσεις των δεικτών φλεγμονής, δηλαδή του ινωδογόνου στον ορό, της CRP και IL-6. Σε γυναίκες με PCOS, οι προαναφερθείσες αλλαγές στη διατροφή μπορεί να μην βελτιώσουν μόνο την κανονικότητα των εμμηνορροϊκών κύκλων, αλλά τόσο οι δίαιτες απώλειας βάρους καθώς και αυτές με κανονικές θερμίδες θα βελτιώσουν και την ποιότητα ζωής .

Ο ρόλος της πρωτεΐνης στη διατροφή των γυναικών με το PCOS

Οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, στις οποίες η πρωτεΐνη είναι άνω του 20% της ημερήσιας ενεργειακής δαπάνης, οδηγούν σε σημαντική μείωση σωματικού βάρους.

Ερευνητικά άρθρα που αναλύουν την επίδραση της δίαιτας με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες σε γυναίκες με PCOS δεν παρουσίασαν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στη μείωση του σωματικού βάρους από τις συμβατικές δίαιτες απώλειας βάρους. Παρ ‘όλα αυτά, τα αποτελέσματα της μελέτης που διεξήχθη από τον Galletly και τους συνεργάτες του απέδειξαν ότι μια δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες (30% έναντι 15% της ημερήσιας ενεργειακής πρόσληψης), η οποία διήρκεσε 16 εβδομάδες, οδήγησε σε μειωμένα συμπτώματα κατάθλιψης και σε αυξημένη αυτοεκτίμηση σε γυναίκες με PCOS.

Εξάλλου, μια δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες σε συνδυασμό με την κατανάλωση των υδατανθράκων με χαμηλή γλυκαιμικό δείκτη οδηγεί σε αύξηση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη και τη μείωση της συγκέντρωσης CRP, σε σύγκριση με τις συμβατικές δίαιτες.

Επίσης, έχει ήδη παρατηρηθεί σε γυναίκες με μια δίαιτα με πρόσληψη πρωτεΐνης 15-20% της συνολικής ημερήσιας ενεργειακής δαπάνης βελτίωση των μεταβολικών παραμέτρων, όπως σημαντική μείωση της ολικής χοληστερόλης, της LDL-χοληστερόλης, των τριγλυκεριδίων, και της γλυκόζης νηστείας, καθώς και μείωση της ανδρογενεμίας [μείωση της τεστοστερόνης στον ορό και του ελεύθερου δείκτη ανδρογόνων (FAI)].

Λόγω της συνιστώμενης μείωσης της κατανάλωσης υδατανθράκων, η πρόσληψη της πρωτεΐνης μαζί με το λίπος πρέπει να αυξηθεί σε 20% και 35% της συνολικής ημερήσιας ενεργειακής δαπάνης, αντίστοιχα.

 

Ο ρόλος του λίπους στη διατροφή των γυναικών με το PCOS

Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (PUFA) είναι γνωστά για τις ιδιότητες τους που προάγουν την υγεία. Παρουσιάζουν αντι-αρρυθμική, αντιοξειδωτική, αντι-αθηροσκληρωτική και αντιφλεγμονώδη δραστηριότητα, καθώς βελτιώνουν και την αγγειακή ενδοθηλιακή λειτουργία. Φάνηκε ότι τα συμπληρώματα με ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορούν να ανακουφίσουν τα συμπτώματα του PCOS και να επαναφέρουν τη περιοδικότητα της έμμηνου ρύσης.

Τα αποτελέσματα από μελέτες σχετικά με την επίδραση των ωμέγα-3 PUFA στις μεταβολικές διαταραχές στις γυναίκες με PCOS έχουν δείξει ότι βελτιώθηκε η ευαισθησία στην ινσουλίνη, και έτσι επίσης τα λιπίδια – τριγλυκερίδια ορού, η ολική- και LDL-χοληστερόλη.

Επιπλέον, έχει αποδειχθεί ότι η κατανάλωση ωμέγα-3 λιπαρών οξέων μπορεί να μειώσουν τη συγκέντρωση της δεϋδροεπιανδροστερόνης θειικό άλας (DHEA-S) και να αυξησει τη συγκέντρωση της σφαιρίνης σύνδεσης σεξουαλικής ορμόνης (SHBG), μειώνοντας έτσι τον ελέυθερο δείκτη ανδρογόνων. Οι κυριότερες πηγές των τροφίμων με ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι τα λιπαρά ψάρια και τα θαλασσινά, τα ιχθυέλαια, το έλαιο λιναρόσπορου και το έλαιο καμελίνας.

Ο δυνητικός ρόλος των προϊόντων προηγμένης γλυκοζυλίωσης (AGE) στην παθογένεση του PCOS

Στους ζώντες οργανισμούς και κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας, της αποθήκευσης, ή της βελτίωσης της υφής, της γεύσης και της οσμής των τροφίμων, μια διαδικασία πολλαπλών σταδίων που έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή προηγμένων τελικών προϊόντων γλυκοζυλίωσης (AGE) εμφανίζονται στο την αποκαλούμενη αντίδραση του Mailard.

Είναι ετερογενείς ενώσεις που συσσωρεύονται σε ιστούς και είναι τώρα γνωστό ότι εμπλέκονται στην παθογένεση πολλών ασθενειών. Τα προηγμένα προϊόντα τελικής γλυκοζυλίωσης συνδέονται με υποδοχείς – RAGEs  και διεγείρουν την απελευθέρωση ενός αριθμού προφλεγμονωδών πρωτεϊνών που παίζουν κάποιο ρόλο στην ανάπτυξη αρτηριοσκλήρωσης, διαβήτη, καρκίνου και νευροεκφυλιστικών ασθενειών.

Η συγκέντρωση τους είναι αυξημένη σε ασθενείς με διαταραχές στο μεταβολισμό της γλυκόζης, σε γυναίκες με PCOS, καθώς και με την αύξηση της ηλικίας.

Επίσης, οι εξωγενείς πηγές που αυξάνουν τα AGE, όπως τα λεγόμενα «ανθυγιεινά τρόφιμα » θα πρέπει να αποφευχθούν ιδιαίτερα από τις γυναίκες με PCOS. Τα AGE φαίνεται να διαδραματίζουν έναν δυσμενή ρόλο στις διαταραχές του κύκλου και της ωορρηξίας που παρατηρήθηκαν σε γυναίκες με PCOS επειδή οι συγκεντρώσεις τους στους ωοθηκικούς ιστούς έχουν αποδειχθεί ότι είναι αυξημένες.

Η τροποποίηση της διατροφής με αποτέλεσμα την ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης AGE βελτιώνει το μεταβολικό προφίλ και μειώνει τους οξειδωτικούς δείκτες στρες σε γυναίκες με PCOS.

Ως εκ τούτου, τέτοιες συστάσεις θα πρέπει να εφαρμοστούν σε αυτές γυναίκες καθ ‘όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Πρόδρομος στον τομέα του δυναμικού ρόλου της AGE στην παθογένεση του PCOS είναι η Καθηγήτρια Ευανθία Διαμαντή-Κανταράκη, που έδειξε ότι μια από τις βασικές αρχές της τροποποίησης του τρόπου ζωής σε γυναίκες με PCOS είναι η κατανάλωση προϊόντων που περιέχουν χαμηλές συγκεντρώσεις AGE. Μια τέτοια αλλαγή στη δίαιτα οδηγεί σε μείωση της τεστοστερόνης, του οξειδωτικού στρες και της ινσουλίνης.

Όλα τα προϊόντα που αποθηκεύονται για μεγάλο χρονικό διάστημα, επεξεργάζονται σε υψηλές θερμοκρασίες, τα προϊόντα των οποίων η υφή, η γεύση και η μυρωδιά έχουν βελτιωθεί τεχνητά είναι προϊόντα που περιέχουν υψηλές συγκεντρώσεις AGE, και θα πρέπει να αποκλειστούν εντελώς από τη διατροφή των γυναικών με PCOS.

 

Πηγές

Anna Dutkowska1, Aleksandra Konieczna1, Justyna Breska-Kruszewska1, Magdalena Sendrakowska2, Irina Kowalska3, Dominik Rachoń1 Recomendations on non-pharmacological interventions in women with PCOS to reduce body weight and improve metabolic disorders, Endokrynologia Polska, 2019; 70 (2)

https://nutritionguide.pcrm.org/nutritionguide/view/Nutrition_Guide_for_Clinicians/1342095/all/Polycystic_Ovary_Syndrome