Έχουν περάσει ήδη 5 δεκαετίες από τότε που η μεσογειακή διατροφή χαρακτηρίστηκε ως το μοντέλο διατροφής που σχετίζεται με τη χαμηλότερη θνησιμότητα από καρδιαγγειακή νόσο.

Η περίφημη μελέτη των 7 χωρών κατέδειξε πως η διατροφή των κατοίκων την μεσογείου και ειδικά της Κρήτης έχει ισχυρή καρδιοπροστατευτική δράση και μειώνει τη θνησιμότητα από στεφανιαία νόσο αλλά και τη γενική θνησιμότητα. Έκτοτε πλήθος μελετών  που έγιναν στην περιοχή της Μεσογείου, όπως και σε άλλα μέρη, όχι απλά επιβεβαιώνουν τα αποτελέσματα της πρώτης εκείνης μελέτης αλλά και τα ενισχύουν με νέα δεδομένα και οφέλη στην υγεία.

Πρόσφατα, η Μεσογειακή διατροφή αναδείχθηκε για πέμπτη συνεχή χρονιά ως η κορυφαία δίαιτα στις ΗΠΑ σύμφωνα με το  US News & World Report. Η αξιολόγηση περιλαμβάνει 40 διάσημες δίαιτες και υλοποιήθηκε από ομάδα 27 ειδικών λαμβάνοντάς υπόψιν παραμέτρους όπως:

  • Η βραχυπρόθεσμη μείωση του σωματικού βάρους
  • Η μακροπρόθεσμη μείωση του σωματικού βάρους
  • Η επάρκεια θρεπτικών συστατικών
  • Την ασφάλεια
  • Η μείωση της πιθανότητας εμφάνισης αλλά και διαχείρισης του διαβήτη
  • Η μείωση της πιθανότητας εμφάνισης αλλά και διαχείρισης καρδιαγγειακών παθήσεων
  • Η ευκολία στο να την ακολουθήσει κάποιος

Η μεσογειακή διατροφή βρέθηκε στο νούμερο 1 της κατάταξης ως η καλύτερη διατροφή συνολικά. Ξεχώρισε επίσης και στις επιμέρους κατηγορίες ως:

  • Η πιο εύκολη διατροφή να ακολουθήσει κάποιος
  • Η καλύτερη δίαιτα για υγιεινή διατροφή
  • Η καλύτερη διατροφή για τον διαβήτηhttp://thehealthlab.gr/fitness/pali-den-exasa-varos-alli-mia-evdomada-xameni-i-mipos-oxi
  • Η καλύτερη διατροφή για την καρδιά
  • Η καλύτερη ανάμεσα στις φυτικές δίαιτες

Αναφορικά με τη συμβολή της στην μακροπρόθεσμη απώλεια βάρους η Μεσογειακή Διατροφή κατέλαβε τη 12η θέση. Παρόλο λοιπόν που η  Μεσογειακή διατροφή δεν είναι ένα μοντέλο που στοχεύει στην  απώλεια βάρους, φαίνεται πως μπορεί ξεκάθαρα να συμβάλει και σε αυτό.

*https://health.usnews.com/best-diet/mediterranean-diet

Η  Μεσογειακής Διατροφή χαρακτηρίζεται από:

  • Υψηλή κατανάλωση μη επεξεργασμένων δημητριακών
  • Υψηλή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών
  • Υψηλή κατανάλωση οσπρίων
  • Ελαιόλαδο σαν κύρια πηγή λίπους
  • Καθημερινή κατανάλωση γαλακτοκομικών
  • Σχετικά αυξημένη κατανάλωση ψαριών και θαλασσινών και πουλερικών
  • Χαμηλή κατανάλωση αυγών και γλυκών
  • Χαμηλή κατανάλωση κόκκινου κρέατος
  • Κατανάλωση οίνου με μέτρο

Επιδημιολογικές έρευνες καταδεικνύουν πως η Μεσογειακή διατροφή συμβάλει στη μακροζωία μέσω του  χαμηλού επιπολασμού  χρόνιων ασθενειών (καρδιαγγειακά νοσήματα, συμπεριλαμβανομένων του εγκεφαλικού, του διαβήτη τύπου 2) αλλά και πολλών ειδών καρκίνου. Η Μεσογειακή Διατροφή προστατεύει επίσης ενάντια στην ελαφριάς και προχωρημένης μορφής νοητικής δυσλειτουργίας, συμπεριλαμβανομένου του Αλτσχάιμερ. Τα οφέλη  πιθανότατα οφείλονται στις αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ιδιότητες της διατροφής αυτής συνολικά, με τις ιδιότητες του συνολικού προτύπου να υπερισχύουν από τις απλές επιδράσεις που έχει καθένα από τα θρεπτικά συστατικά που η Μεσογειακή διατροφή περιλαμβάνει.

 

Βιβλιογραφία