Ναι τελειώνουν τα σχολεία και προς την ίδια κατεύθυνση βαίνουν και οι εξωσχολικές δραστηριότητες. Αλλά τα “βάσανα” των γονέων δεν έχουν τελειωμό. Αρχίζουν οι αποχαιρετιστήριες εκδηλώσεις και τα παιδικά πάρτυ. Που στη πραγματικότητα δεν τελειώνουν ποτέ απλά τώρα που έχει φτιάξει και ο καιρός διαρκούν παραπάνω και σχεδόν πάντα έχουν φαγητό.
Τι κάνουμε λοιπόν τώρα που και πρέπει να πάμε αλλά δεν πρέπει να αφεθούν τα παιδιά ελεύθερα να φάνε ότι θέλουν;
Να 5+1 απλές συμβουλές
- Μην πάτε με άδειο στομάχι. Κλασική συμβουλή για μικρούς και μεγάλους. Φάτε ένα φρούτο πηγαίνοντας προς τα εκεί και γιατί όχι ας πιούν και λίγο νερό μόλις φτάσετε. Ακόμα καλύτερα μπορείτε να φάτε και το φρούτο φτάνοντας πριν μπείτε μέσα. Πιάνει χώρο.
- Απαγορεύονται οι απαγορεύσεις. Τα παιδία θα βρεθούν στο μπουφέ ή μπροστά σε πολλά διαφορετικά προσφερόμενα εδέσματα. Μην σας πιάνει η αγωνία εκείνη τη στιγμή. Σίγουρα θα μπει και κάτι παραπάνω στο πιάτο τους. Προσπαθήστε να θυμηθείτε ότι δεν ζουν σε αποστειρωμένη γυάλα και ότι όλα αυτά που βλέπουν στο μπουφέ να τα περιμένουν, τα έχουν ξαναδεί (και πιθανότατα γευτεί) και σε κάποια άλλη φάση που δεν ήσασταν μπροστά. Το ζητούμενο είναι να μάθουν τα όρια τους και να τα χρησιμοποιούν.
- Φροντίστε να γεμίσετε το πιάτο με πολλά θρεπτικά τρόφιμα. Είπαμε όλο και κάτι θα μπει στο πιάτο. Και σίγουρα θα βάλει και πατατάκια αλλά και κάτι με σφολιάτα αλλά και εκείνα τα περίεργα σάντουιτς με τις έντονες γεύσεις και τη μαγιονέζα. Από αυτά που αποφεύγεται να έχετε ή να φτιάχνετε στο σπίτι. Μπορείτε όμως να κάνετε τις σωστή κίνηση και δίπλα σε όλα αυτά να φροντίστε να υπάρχουν αρκετά λαχανικά ή φρούτα στο πιάτο αφήνοντας λιγότερο χώρο για τα υπόλοιπα.
- Νερό. Νερό. Νερό. Σε όλη τη διάρκεια της παραμονής σας εκεί θα παίξουν, θα κινηθούν και θα διψάσουν. Μην αφήνετε απότιστα τα βλαστάρια σας, Γιατί στην πρώτη ευκαιρία θα κοιτάξουν να ξεδιψάσουν με το ρόφημα ή το αναψυκτικό με τη γλυκιά γεύση. Που δεν θα μπορέσετε να το αποφύγετε (ας μην κοροϊδευόμαστε) αλλά θα έχει μπει αρκετό νερό και δεν θα μένει χώρος για άλλα.
- Να φάνε το γλυκό τους. Γιατί γλυκά θα υπάρχουν και πιθανότατα να είναι και πολλά. Βάλτε όμως εδώ πάλι ένα όριο. Και στο πόσα θα καταναλώσουν και στο πόση θα είναι η μερίδα. Ξεκαθαρίστε επίσης ότι αναψυκτικό και γλυκό δεν παίζουν μαζί. Βάλτε συγκεκριμένα πλαίσια και όρια ζητώντας τους να συμπεριφερθούν υπεύθυνα και με πρόγραμμα.
Που γίνεται η ουσιαστική δουλειά
Η αλήθεια είναι ότι η βασική δουλειά πρέπει να γίνει στο σπίτι. Και σίγουρα όχι πριν από το κοινωνικό γεγονός. Η συζήτηση με τα παιδιά και η “διδασκαλία” για να μπορέσει να αποδώσει καρπούς θα πρέπει να έχει και ζωντανά παραδείγματα. Από την καθημερινή ζωή. Παραδείγματα ορθής χρήσης και όχι κηρύγματα αποκλεισμών και περιορισμών.
Οι τροφές υπάρχουν γύρω μας και ακόμα και αν δεν μπαίνουν σπίτι μας κάποιες από αυτές, σε διάφορες στιγμές (πχ εκδηλώσεις) τα παιδιά μας μπορούν να τις βρούνε και να τις καταναλώσουν. Το σημαντικό στην υπόθεση είναι σταδιακά και ανάλογα πάντα με την ηλικία τους, να τους εξηγούμε και το περιεχόμενό τους αλλά και το πόσο απαραίτητες ή όχι, είναι στη διατροφή μας. Παραπέρα θα πρέπει η δική μας συμπεριφορά να γίνεται παράδειγμα και εκπαίδευση για τα παιδιά.
Οι κανόνες
Τα παιδιά μας λειτουργούν καλύτερα με κανόνες. Ορθούς κανόνες, κοινούς αποδεκτούς και εφαρμόσιμους από όλους. Χωρίς κανόνες και πλαίσια δεν μπορούν να λειτουργήσουν. Προοδευτικά με το πέρασμα του χρόνου τα παιδιά διεκδικούν τη δική τους αυτονομία, το δικό τους χώρο. Είναι όμως και έτοιμα να δεχθούν και να αφομοιώσουν περισσότερες πληροφορίες και πιο σύνθετα δεδομένα. Η απλοϊκή εξήγηση καλό ή κακό μπορεί άνετα να αναλυθεί περισσότερο και να αποκτήσει μεγαλύτερο βάθος και έκταση. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να παντρέψουμε την (γευστική) εμπειρία με τη γνώση διαμορφώνοντας το πλαίσιο της συνειδητής διατροφικής επιλογής,
Δείτε λοιπόν τη “μάστιγα” σαν ευκαιρία, να προχωρήσει το παιδί σας διατροφικά, ένα βήμα πιο μπροστά!