Οι τηγανητές πατάτες είναι ένα από τα αγαπημένα φαγητά μικρών και μεγάλων. Παρόλα αυτά έχει τη φήμη του ανθυγιεινού φαγητού. Τελικά μπορούμε να τις καταναλώνουμε και αν ναι, τι μπορεί να τις κάνει ανθυγιεινό φαγητό;

Η πατάτα γνωστή και ως γεώμηλο, ανήκει στα αμυλώδη λαχανικά και αποτελεί τροφή μεγάλης θρεπτικής αξίας η οποία επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τη διαδικασία παρασκευής της. Περιέχει μεγάλο ποσοστό υδατανθράκων, πρωτεΐνη σε μικρότερο ποσοστό και τα λιπαρά απαντώνται σε ελάχιστη περιεκτικότητα ( ίχνη).

Τι συμβαίνει όμως όταν τις τηγανίσουμε;

Συνήθως το τηγάνισμα θεωρείται ο πιο ανθυγιεινός τρόπος μαγειρέματος λόγω της υψηλής θερμοκρασίας. Οι πιο σημαντικοί παράγοντες που ευθύνονται για την ποιότητα της τηγανητής πατάτας είναι:

  • ο τύπος του ελαίου που χρησιμοποιούμε, με το πιο υγιεινό απ’ όλα το «έξτρα παρθένο ελαιόλαδο», (όχι πάνω από 7 τηγανίσματα) , το οποίο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, έχει ελαϊκό οξύ, μεγαλύτερη αντοχή στην οξείδωση κατά το τηγάνισμα σε σύγκριση με τα σπορέλαια, αποτελεί πηγή των λιποδιαλυτών βιταμινών A,D,E,K, πολυφαινόλες, αντιοξειδωτικά.
  • η θερμοκρασία (140 – 180 0 C)όπως προαναφέραμε
  • και ο χρόνος μαγειρέματος( όχι περισσότερο από 20λεπτά). Αποφεύγουμε έτσι κ
    την ανάπτυξη του ακρυλαμιδίου.

Αν τις τηγανίσουμε με τον σωστό τρόπο τότε όλα αυτά τα θρεπτικά συστατικά θα απορροφηθούν με αποτέλεσμα να αυξηθεί η θρεπτική τους αξία.

Οι τηγανητές πατάτες βέβαια του εμπορίου αποτελούν πιο ανθυγιεινή επιλογή σε σχέση με τις σπιτικές, λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα και trans λιπαρά. Βασικό ρόλο παίζει βέβαια και ο σωστός τρόπος μαγειρέματος. Υπάρχουν κάποια tips ώστε να αποφύγουμε τον σχηματισμό ακρυλαμιδίου, το οποίο αποτελεί παράγοντα ανησυχίας στα τρόφιμα για τη δημόσια υγεία. Το ακρυλαμίδιο είναι αποτέλεσμα της αντίδρασης Maillard, με χαρακτηριστικό καφετί χρώμα που παίρνει η πατάτα όταν τηγανίζεται κ έχει συσχετιστεί με πρόκληση μεταλλάξεων κ θεωρείται επίσης καρκινογόνος παράγοντας.

TIPS για υγιεινές τηγανητές πατάτες

  • κόβουμε τις πατάτες σε ισομεγέθη, χοντροκομμένα κομμάτια
  • πολύ σημαντική κ η φλούδα με μεγάλη περιεκτικότητα σε βιταμίνες C , βιταμίνες του συμπλέγματος B, ασβέστιο
  • πριν τις τηγανίσουμε τις μουλιάζουμε στο νερό αρκετή ώρα για μείωση παραγωγής ακρυλαμιδίου
  • Μόλις τις τηγανίσουμε τις βάζουμε σε απορροφητικό χαρτί για να μειώσουμε την απορρόφηση λίπους

Συνοψίζοντας, η κατανάλωση της αγαπημένης μας τηγανητής πατάτας, δεν είναι αμαρτία.  Αντιθέτως μπορούμε να τις απολαύσουμε στο σπίτι μας, χωρίς ενοχές και με ασφάλεια, καθιστώντας τες ένα υγιεινό φαγητό. Αρκεί, να προσέξουμε τον τρόπο που θα τις μαγειρέψουμε. Βέβαια ας μην ξεχνάμε, εκτός από τον τρόπο μαγειρέματος, προσέχουμε κ την ποσότητα που θα καταναλώσουμε διότι έχουν αυξημένο θερμιδικό περιεχόμενο, ως λιπαρό τρόφιμο.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. M. Mesias, C. Delgado-Andrade , F. Holgado and F. J. Morale (2019) Impact of the consumer cooking practices on acrylamide formation during the preparation of French fries in Spanish households
  2. Monika Gorzynik-Debicka , Paulina Przychodzen , Francesco Cappello (2018) Potential Health Benefits of Olive Oil andPlant Polyphenols
  3. Marta Mesias , Cristina Delgado-Andrade and Francisco J. Morale (2020) Are Household Potato Frying Habits Suitable for Preventing Acrylamide Exposure?
  4. Κυρανάς Ε. 2017. Τρόφιμα 2η έκδοση
  5. Κοϊδου Ε. 2012. Εγχειρίδιο τροφίμων και διατροφής της Αμερικανικής Διαιτητικής
    Εταιρείας
  6. https://www.efsa.europa.eu/en/corporate/pub/acrylamide150604
    https://www.efet.gr/index.php/el/component/k2/item/2655-nea-tis-efsa-
    87?highlight=WyJcdTAzYjFcdTAzYmFcdTAzYzFcdTAzYzVcdTAzYmJcdTAzYjF
    cdTAzYmNcdTAzYWZcdTAzYjRcdTAzYjlcdTAzYmYiXQ==