αλκοολ και διαβήτης

Διαβήτης και αλκοόλ, όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τον συνδυασμό τους.

Ο διαβήτης επηρεάζει την παραγωγή και την αντίδραση του σώματος στην ινσουλίνη, μια ορμόνη που επιτρέπει στο σώμα να επεξεργάζεται τη γλυκόζη που λαμβάνεται από τα τρόφιμα. Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι το αλκοόλ προκαλεί διαβήτη. Ωστόσο, ό, τι τρώτε ή πίνετε μπορεί να επηρεάσει τον διαβήτη σας για αυτό και το αλκοόλ δεν αποτελεί εξαίρεση.

Έχοντας διαβήτη δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε ποτέ να πιείτε αλκοόλ, αλλά θα πρέπει να λάβετε προφυλάξεις. Η κατανάλωση ποτών ενέχει σοβαρούς κινδύνους που πρέπει να λάβετε υπόψη. Οι μέτριες συνήθειες κατανάλωσης ποτών μπορεί να είναι ασφαλείς εάν ο διαβήτης σας είναι υπό έλεγχο και ο γιατρός σας σάς δίνει το πράσινο φως.

Κανένα τρόφιμο ή ποτό δεν προκαλεί διαβήτη, αλλά μια ζωή με ανθυγιεινές συνήθειες μπορεί να οδηγήσει σε παχυσαρκία, η οποία είναι μια από τις πιο κοινές αιτίες του διαβήτη τύπου 2. Εάν πίνετε υπερβολικά και δεν ασκήσετε ή έχετε υγιεινή διατροφή, οι πιθανότητές σας να γίνετε υπέρβαροι είναι μεγαλύτερες. Πολλοί ενήλικες που προσπαθούν να μειώσουν το βάρος ή να αποφύγουν την αύξησή του, επιλέγουν να μην πίνουν. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το αλκοόλ έχει υψηλές θερμίδες και στερείται σε θρεπτικά συστατικά.

 

Κετοξέωση

Το αλκοόλ δεν προκαλεί διαβήτη, αλλά φέρει τον κίνδυνο να επιδεινώσει το διαβήτη. Μία σοβαρή ανεπιθύμητη ενέργεια της υπερβολικής πρόσληψης αλκοόλ είναι η κετοξέωση. Αυτό συμβαίνει όταν τα κετόνια συσσωρεύονται στο αίμα ως αποτέλεσμα το σώμα σας να ‹‹καίει›› λίπος για ενέργεια. Η κετοξέωση μπορεί να συμβεί σε όλους όσους πίνουν πολύ.

Τα άτομα με διαβήτη που πίνουν υπερβολικά μπορεί να διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο διαβητικής κετοξέωσης (DKA). Σε αντίθεση με την αλκοολική κετοξέωση, η DKA μπορεί να συμβεί χωρίς κατανάλωση οινοπνεύματος. Η ανεπαρκής ινσουλίνη, το υψηλό σάκχαρο στο αίμα, το άγχος, ο υψηλός πυρετός και η καρδιακή προσβολή είναι όλες οι πιθανές αιτίες του DKA σε άτομα με διαβήτη.

Τα προειδοποιητικά συμπτώματα της διαβητικής κετοξέωσης περιλαμβάνουν:

  • υψηλές συγκεντρώσεις γλυκόζης
  • αφυδάτωση
  • ξηροστομία
  • συχνουρία
  • υπερβολική κόπωση
  • ευερεθιστότητα
  • κοιλιακό άλγος
  • ναυτία ή έμετο
  • σύγχυση

Η DKA διαγιγνώσκεται με μια εξέταση ούρων για τη μέτρηση των κετονικών σωμάτων. Είναι πιο συνηθισμένο σε άτομα με διαβήτη τύπου 1, αλλά οποιοσδήποτε με διαβήτη μπορεί να αναπτύξει κετοξέωση λόγω της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ. Η DKA είναι μια σοβαρή κατάσταση που απαιτεί άμεση ιατρική περίθαλψη.

Πιθανά οφέλη

Υπάρχουν μερικά πιθανά οφέλη από τη μέτρια πρόσληψη αλκοόλ. Για χρόνια, οι ερευνητές προχώρησαν σε έρευνες για τις πιθανές καρδιαγγειακές επιπτώσεις από τη μέτρια κατανάλωση οινοπνεύματος. Μερικές έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2. Μια μελέτη στο περιοδικό Diabetes Care αναφέρει ότι όσοι έχουν μέτρια κατανάλωση αλκοόλ είχαν 30% μειωμένο κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2. Οι συμμετέχοντες έπιναν 6 έως 48 γραμμάρια αλκοόλ ημερησίως, που είναι μεταξύ ενός και τεσσάρων ποτηριών.

Το κλειδί εδώ είναι η μετριοπάθεια. Ενώ η μελέτη παρακολούθησε τους ενήλικες να πίνουν έως και τέσσερα ποτήρια αλκοόλ την ημέρα, το ποσό αυτό υπερβαίνει τις συστάσεις που διατυπώθηκαν από την κλινική Mayo:

δύο ποτά την ημέρα για τους άνδρες

ένα ποτό ανά ημέρα για τις γυναίκες

* Μία μερίδα αλκοόλ ισοδυναμεί με ένα ποτήρι μπύρα 330ml / 140ml κρασί / 45ml οινόπνευμα (βότκα, ουίσκι, τζίν κτλ).

Αυτές οι οδηγίες ισχύουν για όλους τους ενήλικες, όχι μόνο για άτομα με διαβήτη. Θυμηθείτε ότι η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ είναι καταστροφική και θα προκαλέσει περισσότερη βλάβη από το να πίνετε με μέτρο κάθε μέρα. Η υπέρβαση των μέτριων ορίων μπορεί να είναι επιζήμια για τη γενική υγεία σας.

Προφυλάξεις

Το αλκοόλ μπορεί να είναι επικίνδυνο. Το συκώτι το μεταβολίζει γρήγορα, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας. Το ήπαρ ρυθμίζει κανονικά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, αποθηκεύοντας τη γλυκόζη όταν το καταναλώνει και το απελευθερώνει μεταξύ των γευμάτων. Ελέγξτε τη γλυκόζη σας πριν, μετά την κατανάλωση και για 24 ώρες για να παρακολουθήσετε τυχόν αλλαγές.

Υπάρχουν και άλλα μέτρα που μπορείτε να λάβετε για να αποτρέψετε τις διαβητικές επιπλοκές. Για παράδειγμα:

  • Περιορίστε τον εαυτό σας μόνο σε ένα ποτό.
  • Μην πίνετε με άδειο στομάχι ή όταν η γλυκόζη του αίματός σας είναι χαμηλή, καθώς ο κίνδυνος χαμηλής γλυκόζης στο αίμα αυξάνεται μετά την κατανάλωση.
  • Μην παραλείψετε ένα γεύμα εάν πρόκειται να πιείτε. (Εάν χρησιμοποιείτε την καταμέτρηση των υδατανθράκων για το σχεδιασμό των γευμάτων, είναι σημαντικό να καταλάβετε πώς τα ποτά που επιλέγετε επηρεάζουν τη γλυκόζη του αίματός σας και συχνά η δόση της ινσουλίνης θα πρέπει να μειωθεί εάν καταναλώσετε περισσότερα από ένα ποτά).
  • Προσέξτε κάποιες μπύρες, οι οποίες μπορούν να έχουν διπλάσιο αλκοόλ και θερμίδες ως ελαφριά μπύρα.
  • Για μικτά ποτά, επιλέξτε να τα αναμείξετε με συνοδευτικά χωρίς θερμίδες, όπως σόδα διαίτης ή νερό.
  • Μην ασκείστε πριν ή μετά την κατανάλωση αλκοόλ.
  • Μεταφέρετε σνακ μαζί σας σε περίπτωση πτώσης των επιπέδων γλυκόζης.
  • Αναφέρετε τυχόν ασυνήθιστα συμπτώματα στον γιατρό σας αμέσως.

Δεν πρέπει να πίνετε καθόλου αλκοόλ εάν παίρνετε μετφορμίνη, σουλφονυλουρία, μεγλιτινίδες για διαβήτη διότι το αλκοόλ μπορεί να επηρεάσει τη φαρμακευτική αγωγή και να προκαλέσει πτώση του σακχάρου στο αίμα σας. Η λήψη ινσουλίνης με αλκοόλ μπορεί επίσης να προκαλέσει τα ίδια αποτελέσματα. Συζητήστε με το γιατρό σας εάν η κατανάλωση αλκοόλ είναι συμβατή με την κατάσταση και τη θεραπευτική σας αγωγή.

Βεβαιωθείτε ότι η γλυκόζη του αίματός σας είναι σε ασφαλές επίπεδο – μεταξύ 100 και 140 mg / dL πριν πάτε για ύπνο. Εάν η γλυκόζη του αίματός σας είναι χαμηλή, φάτε κάτι για να την αυξήσετε και βεβαιωθείτε ότι ελέγξατε ξανά πριν πάτε για ύπνο και ξανά τη νύχτα για να βεβαιωθείτε ότι δεν πέφτει πολύ χαμηλά.

Τα συμπτώματα υπερβολικού αλκοόλ και υπογλυκαιμίας μπορεί να είναι παρόμοια – αίσθημα υπνηλίας, ζάλη και σύγχυση. Βεβαιωθείτε ότι η οικογένειά σας και οι φίλοι σας γνωρίζουν τα συμπτώματά σας για υπογλυκαιμία και τι πρέπει να κάνετε.

Προσοχή! Αναρωτιέστε αν προσθέτοντας ένα ποτήρι κρασί ή μπύρα μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε τη γλυκόζη του αίματός σας αν είναι υψηλή; Οι επιδράσεις του αλκοόλ μπορεί να είναι απρόβλεπτες και δεν συνιστώνται ως θεραπεία για υψηλή γλυκόζη αίματος. Οι κίνδυνοι πιθανόν να υπερβαίνουν οποιοδήποτε όφελος που μπορεί να παρατηρηθεί μόνο στη γλυκόζη του αίματος.

Η Αμερικανική Ένωση Διαβήτη (ADA) συστήνει ποτά μηδενικών θερμίδων ή χαμηλών θερμίδων. Ο κύριος λόγος είναι να αποφευχθεί η αιχμή του σακχάρου στο αίμα. Η επιλογή των σωστών ποτών μπορεί να σας βοηθήσει να αποφύγετε τις δυσάρεστες παρενέργειες, να διαχειριστείτε τα συμπτώματά σας και να διατηρήσετε ένα υγιές βάρος.

Τι προτείνεται?

Νερό

Όταν πρόκειται για ενυδάτωση, το νερό είναι η καλύτερη επιλογή για άτομα με διαβήτη. Αυτό συμβαίνει επειδή δεν θα αυξήσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας. Τα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα μπορούν να προκαλέσουν αφυδάτωση. Η κατανάλωση αρκετού νερού μπορεί να βοηθήσει το σώμα σας να αποβάλει την περίσσεια γλυκόζης μέσω των ούρων. Εάν το νερό δεν σας ικανοποιεί εκείνη τη στιγμή μπορείτε να προσθέσετε φέτες λεμονιού ή πορτοκαλιού ή φύλλα από αρωματικά βότανα, όπως μέντα, βασιλικό, ή βάλσαμο λεμονιού.

Τσάι

Η έρευνα έχει δείξει ότι το πράσινο τσάι έχει θετική επίδραση στη γενική υγεία σας. Μπορεί επίσης να βοηθήσει στη μείωση της αρτηριακής σας πίεσης και να μειώσει τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης σας. Ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι η κατανάλωση έως και έξι φλιτζάνια την ημέρα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο του διαβήτη τύπου 2. Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα.

Είτε επιλέξετε πράσινο, μαύρο, είτε τσάι βοτάνων, θα πρέπει να αποφύγετε τα γλυκαντικά. Για μια δροσιστική γεύση, κάντε το δικό σας παγωμένο τσάι χρησιμοποιώντας ένα παγωμένο αρωματικό τσάι και προσθέστε μερικές φέτες λεμονιού. Εάν δεν σας πειράζει η καφεΐνη και το πράσινο τσάι γιασεμιού είναι επίσης καλή επιλογή.

Καφές

Μια μελέτη διαπίστωσε ότι η κατανάλωση καφέ μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το επίπεδο κινδύνου μειώθηκε ακόμη χαμηλότερα για τους ανθρώπους που έπιναν δύο με τρία φλιτζάνια την ημέρα. Όπως και με το τσάι, είναι σημαντικό ο καφές σας να παραμείνει χωρίς ζάχαρη. Η προσθήκη γάλακτος, κρέμας ή ζάχαρης στον καφέ σας αυξάνει τη συνολική μέτρηση θερμίδων και μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας.

Χυμός φρούτων και χυμός λαχανικών

Επιλέξτε ένα προϊόν που δεν περιέχει ζάχαρη. Είναι προτιμότερο τα φρούτα να τρώτε διότι περιέχουν και φυτικές ίνες εκτός από τα φυσικά σάκχαρα των φρούτων. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε εναλλακτικές λύσεις σε χυμούς λαχανικών. Συνδυάστε ένα μίγμα από πράσινα φυλλώδη λαχανικά, σέλινο ή αγγούρια με μια χούφτα μούρα για μια γευστική παροχή βιταμινών και μετάλλων.

Γάλα

Εάν πίνετε γάλα, επιλέξτε γάλα με χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά 1% ή χωρίς λιπαρά και φροντίστε να το μετρήσετε στο πλάνο του γεύματος. Ένα φλιτζάνι γάλα χωρίς λίπος παρέχει περίπου 12 γραμμάρια υδατανθράκων, 80 θερμίδες, ασβέστιο και βιταμίνη D. Εάν έχετε δυσανεξία στη λακτόζη ή δεν σας αρέσει το γάλα, άλλες επιλογές είναι το ενισχυμένο γάλα σόγιας, το γάλα από το ρύζι ή το γάλα αμυγδάλου.

Ενεργειακά ποτά / Fruit punch / Ζαχαρώδη ποτά

Τα ενεργειακά ποτά είναι επίσης υψηλά τόσο στην καφεΐνη όσο και στους υδατάνθρακες. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα ενεργειακά ποτά όχι μόνο αυξάνουν το σάκχαρο του αίματός σας, αλλά μπορεί επίσης να προκαλέσουν αντίσταση στην ινσουλίνη. Αυτό μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο του διαβήτη τύπου 2. Η υπερβολική ποσότητα καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει νευρικότητα, να αυξήσει την αρτηριακή σας πίεση και να οδηγήσει σε αϋπνία. Όλα αυτά μπορούν να επηρεάσουν τα γενικά επίπεδα υγείας σας.

Βιβλιογραφία:

Alcohol and diabetes: Drinking safely (2011, December 9). Mayo Clinic. June 4, 2014.

Alcoholic ketoacidosis (2013, April 5). MedlinePlus. June 4, 2014.

Causes of diabetes (2013, September 9). National Diabetes Information Clearinghouse.  June 4, 2014.

Diabetic ketoacidosis: Causes. (2012, October 23). Mayo Clinic. June 10, 2014.

DKA (ketoacidosis) and ketones (2014, March 12). American Diabetes Association. June 4, 2014.

Insulin basics. (2014, April 7). American Diabetes Association. June 6, 2014.

Koppes, L.L.J. et al. (2005, March). Moderate Alcohol Consumption Lowers the Risk of Type 2 Diabetes. Diabetes Care, 28 (3), 719-725. June 4, 2014.

Energy drinks cause blood glucose, insulin levels to spike and hinder blood sugar control in teens. (2015, December).

Greenberg, J. A., Boozer, C. N., & Geliebter, A. (2006, October). Coffee, diabetes and weight control. American Journal of Clinical Nutrition, 84(4), 682-693.

Kim, H. M., & Kim, J. (2013, June). The effects of green tea on obesity and type 2 diabetes. Diabetes & Metabolism Journal, 37(3), 173-175.

Suez, J., Korem, T., Zeevi, D., Zilberman-Schapira, G., Thaiss, C. A., Maza, O., … Elinav, E. (2014, October 9). Artificial sweeteners induce glucose intolerance by altering gut microbiota. Nature, 514(181).

van Damn, R. M., Willet, W. C., Manson, J. E., & Hu, F. B. (2006, February). Coffee, caffeine, and risk of type 2 diabetes. Diabetes Care, 29(2), 398-403.

Water and diabetes. Diabetes.co.uk.

What can I drink? ADA (2014, June 23).

LEAVE A REPLY