Ποιο είναι καλύτερο για τα για την διατροφή μας; Φωτογραφία από Marina Pershina από το Pixabay

Πρόκειται για ένα συχνό θέμα συζήτησης μεταξύ των ειδικών υγείας και των ειδικών στα τρόφιμα. Αλλά και σημείο αντιπαράθεσης ανάμεσα στις νοικοκυρές που ετοιμάζουν τα γλυκά τους αυτές τις μέρες. Το ελαιόλαδο αλλά και το ηλιέλαιο είναι γνωστά τόσο για την θρεπτική τους αξία όσο και για τα οφέλη τους στην υγεία. Όμως, αν τα συγκρίνουμε μεταξύ τους, ποιο είναι το καλύτερο;

Λίπος

Είναι φυτικά έλαια και προσδίδουν περίπου 135 θερμίδες ανά κουταλιά της σούπας. Πλούσια σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα τα οποία διεγείρουν περισσότερο την παραγωγή «καλής» (HDL) χοληστερόλης και σε μικρότερο βαθμό την παραγωγή ολικής ή «κακής» (LDL) χοληστερόλης.

  • Ηλιέλαιο πλούσιο σε πολυακόρεστο λινελαϊκό οξύ (κατά βάση). Περιέχει ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα τα οποία συμβάλλουν στην μείωση των κινδύνων για την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων. Οι ποσότητες όμως, των ω-3 και ω-6 που περιέχονται στο ηλιέλαιο δεν βρίσκονται σε ισορροπία με αποτέλεσμα αντί να λαμβάνουμε τις ευεργετικές ιδιότητες αυτών να προάγεται η παθογένεση πολλών ασθενειών.
  • Ελαιόλαδο πλούσιο σε μονοακόρεστο ελαϊκό οξύ (κατά βάση). Το ελαϊκό οξύ συμβάλει στην πρόληψη και την θεραπεία διαφόρων τύπων διαταραχών όπως καρδιαγγειακών ή αυτοάνοσων νοσημάτων, μεταβολικών διαταραχών, τραυματισμού του δέρματος και καρκίνου.

Βιταμίνη Ε

Η βιταμίνη Ε πρέπει να λαμβάνεται σε υγιείς δόσεις κάθε μέρα, λόγω των διαφόρων πλεονεκτημάτων της. Εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες, που μπορεί να οδηγήσουν στην ανάπτυξη ορισμένων τύπων καρκίνου ή χρόνιων παθήσεων και επίσης έχει αποδεδειγμένη προστατευτική δράση σε οστά, καρδιαγγειακά, οφθαλμικά, νεφρολογικά και νευρολογικά νοσήματα.

  • Ηλιέλαιο. Είναι μια πλούσια πηγή βιταμίνης Ε. Έχει βρεθεί ότι η βιταμίνη Ε που βρίσκεται στο ηλιέλαιο έχει ένα πολλά υποσχόμενα ρόλο στην αντιμετώπιση χρόνιων φλεγμονωδών καταστάσεων όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα. Ακόμη, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα άτομα από χώρες που χρησιμοποιούν το ελαιόλαδο και το ηλιέλαιο ως κύρια μαγειρικά λάδια, έχουν χαμηλότερα ποσοστά άσθματος.
  • Ελαιόλαδο. Περιέχει επίσης μια καλή αναλογία βιταμίνης Ε. Η βιταμίνη Ε που βρίσκεται σε άλλα έλαια όπως καλαμπόκι ή σόγια, βρίσκεται σε μορφή γ-τοκοφερόλης, η οποία έχει αρνητική επίδραση στη λειτουργία των πνευμόνων. Όμως, το ελαιόλαδο και το ηλιέλαιο περιέχουν βιταμίνη Ε σε μορφή α-τοκοφερόλης, η οποία δεν έχει τέτοια δυσμενή επίδραση.

Βιταμίνη Κ

Η βιταμίνη Κ είναι ένα ακόμη θρεπτικό συστατικό που παρέχει σημαντικά οφέλη για την υγεία. Είναι γνωστή για τον ρόλο που διαδραματίζει στη φυσιολογική πήξη του αίματος καθώς και στην πιθανή πρόληψη καταγμάτων σε μετα εμμηνοπαυσιακές γυναίκες με οστεοπόρωση.

  • Ηλιέλαιο. Έχει μόλις 1 μg βιταμίνης Κ ανά κουταλιά της σούπας.
  • Ελαιόλαδο. Περιέχει περισσότερα από 8 μgβιταμίνης Κ ανά κουταλιά της σούπας.

Μέταλλα και Ιχνοστοιχεία

Τα φυτικά έλαια περιέχουν λιγότερα μέταλλα και ιχνοστοιχεία από τα έλαια που προέρχονται από ζωικές πηγές.

  • Ηλιέλαιο. Ως φυτικό έλαιο, δεν προσφέρει καθόλου μέταλλα.
  • Ελαιόλαδο. Το ελαιόλαδο είναι ένα έλαιο φρούτων και έχει πολλά μέταλλα και ιχνοστοιχεία, ωστόσο σε πολύ μικρές ποσότητες. Περιέχει:

Σίδηρο, συμβάλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.
Κάλιο, βοηθά στην μείωση των κινδύνων για πέτρες στα νεφρά και απώλεια οστικής μάζας.
Νάτριο, βοηθά στη ρύθμιση της πίεσης του αίματος.
Ασβέστιο, παίζει σημαντικό ρόλο στην φυσιολογική λειτουργία των νεφρών.

Από την παραπάνω σύγκριση είναι σαφές ότι το ελαιόλαδο είναι πιο υγιεινό σε σχέση με το ηλιέλαιο όσον αφορά την περιεκτικότητα σε βιταμίνη Κ, λιπαρά οξέα και μέταλλα. Το ελαιόλαδο δεν επηρεάζει την αναλογία μεταξύ των ω-3 και ω-6, δεν ταγγίζει τόσο εύκολα όσο το ηλιέλαιο και έχει μια φρουτώδη πλούσια γεύση.