Ποιο είδος γάλακτος να επιλέξω, φυτικό, κατσικίσιο ή αγελαδινό;

Στην πραγματικότητα και τα τρία είδη περιέχουν θρεπτικά συστατικά, είτε σε μεγαλύτερη είτε σε μικρότερη ποσότητα.

Κατσικίσιο γάλα

Το κατσικίσιο γάλα μπορεί να είναι πιο εύπεπτο από το αγελαδινό λόγω του ότι περιέχει λιγότερη λακτόζη. Έτσι, μπορούν να το καταναλώνουν άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη. Επίσης, το κατσικίσιο γάλα δεν προκαλεί και δεν επιβαρύνει τις ήδη υπάρχουσες αλλεργίες ή όσους πάσχουν από άσθμα. Τα κατσικια είναι ελευθέρας βοσκής, άρα δεν επιβαρύνονται από αντιβιοτικά και ορμόνες όπως συμβαίνει με τις αγελάδες.

Αγελαδινό γάλα

Το αγελαδινό γάλα από την άλλη είναι καλή πηγή ζωικής πρωτεΐνης, περιέχει φυσικά σάκχαρα, ασβέστιο, κάλιο, φώσφορο, μαγνήσιο, καθώς και βιταμίνες του συμπλέγματος Β και βιταμίνη Α.

Το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα γενικά συμβάλλουν στην καλή υγεία των οστών και των δοντιών, βοηθάνε στην ενυδάτωση του οργανισμού και στη βελτίωση της επιδερμίδας.
 Φυτικά προιόντα γάλακτος
  • Δεν περιέχουν λακτόζη ούτε χοληστερόλη
  • Έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά
  • Έχουν αυξημένη περιεκτικότητα σε μονο- και πολυακόρεστα λίπη, τα οποία είναι ευεργετικά για την καρδιά.
  • Έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β
  • Έχουν ισορροπημένη αναλογία μεταξύ νατρίου και καλίου
  • Είναι ιδανικά για ανθρώπους με αργή πέψη, προβλήματα δυσκοιλιότητας, σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, κτλ
  • Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, γεγονός που το καθιστά ιδανικό για τη δυσκοιλιότητα.
  • Επίσης συμβάλλουν στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης του καρκίνου του παχέος εντέρου.

Ένα μειονέκτημα των φυτικών προιόντων γάλακτος είναι οτι ενώ για παράδειγμα οι καρύδες, τα αμύγδαλα και τα υπόλοιπα συστατικά βάσης είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά μόλις μετατραπούν σε γάλα αποτελούνται απο 98% νερό (εκτός αν εμπλουτιστούν με ασβέστιο και βιταμίνες) οπότε απο θρεπτικής άποψης δεν μας προσφέρουν και πολλά.

Ένας παράγοντας που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κατά την αξιολόγηση των γαλακτοκομικών προϊόντων σε σχέση με το κατσικίσιο ή αγελαδινό γάλα είναι τα άλλα συστατικά που επιλέγουν οι κατασκευαστές να προσθέσουν.

Στην αγορά υπάρχει ένας πολύ μικρός αριθμός προϊόντων που περιέχουν κυριολεκτικά δύο συστατικά – όπως η σόγια και το νερό -ενώ μεγάλη πλειοψηφία των προϊόντων που κυκλοφορούν περιέχουν μια ποικιλία γαλακτοματοποιητών προκειμένου να δημιουργήσουν μια πιο κρεμώδη υφή. Σε αυτή την περίπτωση ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι τα χωνεύουν, μερικοί βρίσκουν ότι είναι αεριώδη ή αλλοιωτικά όπως στην περίπτωση της καραγενάνης.

Άλλα κύρια θρεπτικά συστατικά που μπορούν να συγκριθούν από το ένα γάλα στο άλλο είναι οι υδατάνθρακες, οι οποίοι παίρνουν ως επί το πλείστον τη μορφή ζάχαρης.

Η περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες του γάλακτος κατσίκας (και ακόμη και του αγελαδινού γάλακτος) είναι η λακτόζη που απαντάται στη φύση. Στην περίπτωση του αγελαδινού γάλακτος χωρίς λακτόζη, η λακτόζη απλώς χωρίζεται στα συστατικά μέρη της (γλυκόζη και γαλακτόζη), έτσι ώστε να είναι πιο εύκολη η πέψη. Ωστόσο, ο συνολικός αριθμός ζάχαρης παραμένει σταθερός.

Απ την άλλη οι περισσότερες ποικιλίες φυτικού γάλακτος στην αγορά – ακόμα και οι “original” γεύσεις – γλυκαίνονται με προσθήκη ζάχαρης, εκτός εάν υπάρχει ρητή ένδειξη «μη ζαχαρούχα” ή “unsweetened”. Αυτό αυξάνει την περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες από 6 έως 16 γραμμάρια ανά φλιτζάνι – ισοδυναμεί με 1,5 έως 4 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρης-.

Ποιο είναι λοιπόν το συμπέρασμα;

Συνοψίζοντας λοιπόν η καλύτερη επιλογή είναι αυτή που ταιριάζει στα γευστικά γούστα,τις ανάγκες, καθώς και τις θρεπτικές προσδοκίες του καθενός.Επίσης είτε πρόκειται για γάλα ζωικής είτε για γάλα φυτικής προέλευσης όσο λιγότερο επεξεργασμένο και πιο κοντά στη φυσική του μορφή είναι τόσο το καλύτερο

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

two × 5 =