Υπέρταση: Τι είναι και πως να την αντιμετωπίσετε με διατροφή

Η υπέρταση (HTN) ή υψηλή αρτηριακή πίεση, αποτελεί χρόνια πάθηση στην οποία η αρτηριακή πίεση στις αρτηρίες είναι αυξημένη. Με αυτήν την αύξηση της πίεσης η καρδιά εργάζεται πιο εντατικά από το φυσιολογικό για να κυκλοφορεί το αίμα μέσω των αιμοφόρων αγγείων.

Η αρτηριακή πίεση χωρίζεται σε δύο μετρήσεις, τη συστολική και τη διαστολική, που δείχνουν εάν ο καρδιακός μυς συστέλλεται (συστολή) ή χαλαρώνει μεταξύ των παλμών (διαστολή).

Η φυσιολογική αρτηριακή πίεση σε κατάσταση ηρεμίας κυμαίνεται από 100 έως 140 mmHg συστολική (ανώτατη μέτρηση) και από 60 έως 90 mmHg διαστολική (κατώτατη μέτρηση). Αν η πίεση βρίσκεται μονίμως σε επίπεδα 140/90 mmHg ή παραπάνω τότε η αρτηριακή πίεση είναι υψηλή.

Περίπου 25% των ενήλικων και 60% των ατόμων ηλικίας >60 χρόνων έχουν υπέρταση. Η ύπαρξη υπέρτασης αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης μη-θανατηφόρων και θανατηφόρων στεφανιαίας νόσου, αγγειακού εγκεφαλικού επεισοδίου, συμφορητικής καρδιακής ανεπάρκειας, νεφρικής νόσου, καθώς και συνολική θνησιμότητα.

Η θεραπεία της υπέρτασης μειώνει σημαντικά την επίπτωση στεφανιαίας νόσου, τη θνησιμότητα εξαιτίας αυτής, καθώς και την επίπτωση καρδιακής ανεπάρκειας, αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων και νεφροπάθειας.

Για την αντιμετώπιση της υπέρτασης η εφαρμογή μη φαρμακευτικών παρεμβάσεων, όπως η αλλαγή του τρόπου ζωής συστήνεται σε όλους τους ασθενείς.

Σε αυτές περιλαμβάνονται:
• η διακοπή του καπνίσματος
• η μείωση του σωματικού βάρους
• η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας
• η μείωση κατανάλωσης άλατος (κατανάλωση <5 γραμμαρίων την ημέρα, συμπεριλαμβανομένου και αυτού που περιέχεται στα τρόφιμα)→5 γραμμάρια = 1 κουταλάκι του γλυκού αλάτι (η σύσταση αυτή αφορά τους υγιείς ενήλικες)
• η αύξηση κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών
• η μείωση αυξημένης κατανάλωσης αλκοόλ
• η μείωση της πρόσληψης κορεσμένου και ολικού λίπους

Χρήσιμες συμβουλές:
• Για την ενίσχυση της γεύσης των φαγητών, μπορείτε να αντικαταστήσετε το αλάτι με μυρωδικά ή μπαχαρικά. Επιπλέον μπορείτε να προσθέσετε ξίδι, λεμόνι, σκόρδο, κρεμμύδι κ.α
• Να χρησιμοποιείτε ιωδιούχο αλάτι
• Να προτιμάτε σπιτικά φαγητά, όπου θα μπορείτε να προσθέσετε την ανάλογη ποσότητα αλατιού
• Σε τρόφιμα όπως τυριά και αρτοσκευάσματα που έχουν διαφορετική περιεκτικότητα σε αλάτι, να ελέγχετε τις ετικέτες της συσκευασίας τους και να προτιμάτε αυτά με την χαμηλότερη περιεκτικότητα σε αλάτι
• Να μην επιλέγετε τα λαχανικά σε άλμη (τουρσί)
• Να προτιμάτε ανάλατους ξηρούς καρπούς
• Μην καταναλώνετε συχνά κονσερβοποιημένα, επεξεργασμένα και παστά κρέατα ή ψάρια

Τέλος, τόσο η αποτυχία των μη φαρμακευτικών μέτρων (διαιτητική αλλαγή, αύξηση σωματικής δραστηριότητας, διακοπή καπνίσματος κ.α), όσο και ο αυξημένος καρδιαγγειακός κίνδυνος του ασθενούς οδηγούν στην έναρξη ειδικής φαρμακευτικής αντιυπερτασικής αγωγής.

Ωστόσο, ακόμη και για τους ασθενείς που ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή είναι σημαντική η εφαρμογή αλλαγών στον τρόπο ζωής τόσο για την καλύτερη ρύθμιση και τη διατήρηση της αρτηριακής πίεσης όσο και για την αποφυγή ανεπιθύμητων γεγονότων που σχετίζονται με τη φαρμακευτική θεραπεία.

ΠΗΓΕΣ:
Μάνιος, Γιάννης (2006). Διατροφική Αξιολόγηση.
http://www.diatrofikoiodigoi.gr/
https://el.wikipedia.org

LEAVE A REPLY