Κάθε μέρα χιλιάδες γεύματα μετακινούνται πάνω σε 2 τροχούς για να φτάσουν στα στομάχια των καταναλωτών. Χιλιάδες χρωματιστοί κατάλογοι φαγητών διανέμονται καθημερινά με στόχο να αυξήσουν την πελατεία. Από το παλιό διαφημιστικό φυλλάδιο « Η ταβέρνα ο Μπάρμπα Μήτσος λειτουργεί καθημερινά. Κρέατα ψητά και σουβλάκι. Η αίθουσα διατίθεται για γάμους, δεξιώσεις.» έχουμε φτάσει σε πολυσέλιδους καταλόγους των 12-16 σελίδων με καλλιτεχνικές φωτογραφίες των εδεσμάτων που είναι τόσο ζωντανές που νομίζεις ότι μπορείς να τα μυρίσεις.
Και επειδή ο ανταγωνισμός είναι σκληρός οι κατάλογοι, που πολλές φορές αποτελούν και την μοναδική βιτρίνα του καταστήματος, ανανεώνονται και εμπλουτίζονται με νέα εδέσματα και πιο συγκλονιστικά ρεαλιστικές φωτογραφίες δύο φορές των χρόνο. Όσο για τα περιεχόμενα φαγητά; Η ποικιλία τους και οι παραλλαγές των γεύσεων δεν περιγράφεται!
Στα πρώτα του βήματα το delivery ήταν η εξυπηρέτηση του καταστηματάρχη προς τον παλιό καλό, τακτικό πελάτη που συγκυριακά ήθελε κάτι να φάει, αλλά δεν μπορούσε να μετακινηθεί. Σύντομα οι καταστηματάρχες ανακάλυψαν ότι τα τραπέζια του καταστήματός τους μπορεί να είναι πολύ περισσότερα από αυτά που επιτρέπει ο νόμος και μάλιστα με μηδενικά έξοδα. Μπορεί με αυτό τον τρόπο το κατάστημα να μην γεμίζει αλλά οι εισπράξεις αντί να μειώνονται όταν έχει κρίσιμο αγώνα η Εθνική ή η τηλεόραση δείχνει αγώνες του champion’s league απογειώνονται ! Είναι τόσος ο όγκος της δουλειάς που το παραδοσιακό σύστημα με τα μπλοκάκια έχει αντικατασταθεί από προχωρημένες εφαρμογές που καταγράφουν τις παραγγελίες και κρατούν ένα ολόκληρο ιστορικό. Καλύτερο και από αυτό που έχουν τα νοσοκομεία μας! Σήμερα το delivery είναι η εύκολη λύση της νοικοκυράς (που βλέπει τον άντρα με την απρόσκλητη παρέα να καταφτάνουν), η σανίδα σωτηρίας στην διακοπή του ρεύματος, η εύκολη (πολύ κακή) εναλλακτική λύση στο πρόβλημα του τι θα φάει το παιδί που δεν τρώει φασολάκια, η (εξίσου κακή) κάλυψη του “ετεροδημότη” φοιτητή.
Φάτε μάτια ψάρια αλλά από ποικιλία τίποτα
Αν κάποιος μπει στον κόπο να διαβάσει πιο προσεκτικά το περιεχόμενο των εδεσμάτων που περιέχουν οι κατάλογοι εύκολα θα ανακαλύψει ότι στην πραγματικότητα είναι 2-3 διαφορετικές βάσεις με μια το πολύ δύο διαφοροποιήσεις από την προηγούμενη επιλογή. Πόσο διαφορετική μπορεί να είναι η σαλάτα Α με το μαρούλι, ντομάτα, αγγούρι, τυρί, 1 φέτα ζαμπόν από την σαλάτα Β που περιέχει μαρούλι, ντομάτα, αγγούρι και 3 γαρίδες; Ο παρόμοιος συνδυασμός μαρούλι, ντομάτα, αγγούρι βρίσκεται στο 70% των επιλογών σαλάτας με διαφορετική σάλτσα και διαφορετικό εναλλακτικό υλικό! Πόσες διαφορετικές επιλογές μπορεί κανείς να βρει; 23! Γεύσεις όμως κατά βάση μόνο μια!
ΟΡΕΚΤΙΚΑ
Εκεί που πραγματικά η φαντασία (της φωτογραφίας) οργιάζει είναι στα ορεκτικά. Η ρεαλιστικότητα της εικόνας σε συνδυασμό με την πείνα του καταναλωτή τον οδηγούν σε παραγγελίες επιπέδου Λούκουλου (αναφέρομαι στον καλοφαγά Ρωμαίο αυτοκράτορα) που όμως έχουν μέγεθος δείγματος. Γιατί η μια μερίδα ορεκτικού πρέπει να έχει πάντα ένα τεμάχιο λιγότερο από τα πιρούνια που την περιμένουν να την φάνε; Γιατί άραγε στα ορεκτικά να συμπεριλαμβάνονται το μπρόκολο και το ριζότο ή το σκορδόψωμο (σε μέγεθος αντίδωρου); Γιατί άραγε πλην ελαχίστων εξαιρέσεων να θυμίζουν τόσο πολύ τα τυποποιημένα φαγητά που μπορεί κάποιος να βρει στις προθήκες και τα ψυγεία των super market;
ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ
H πολυεθνική εικόνα της κοινωνίας μας αποτυπώνεται και στο delivery. Η μονοκρατορία των ψητών και του σουβλάκι γύρος παραχώρησε την θέση της στην πολυεθνικότητα και την πολυχρωμία των εδεσμάτων. Πέρα από τις μακαρονάδες και τις πίτσες, που έγιναν δεύτερο εθνικό μας φαγητό, ακόμα και ο πιο απαιτητικός μπορεί να ικανοποιηθεί Γεύσεις από Άπω Ανατολή, Κίνα, Ταϊλάνδη, αλλά και Αραβική κουζίνα είναι πλέον στο σπίτι μας με ένα τηλεφώνημα. Είναι δε τόσο μεγάλη η ζήτηση που ενώ παλιά συναντούσαμε μόνο delivery από μεμονωμένα καταστήματα, τώρα κάνουν την εμφάνισή τους και οι πρώτες αλυσίδες καταστημάτων σε εξωτικές γεύσεις.
ΚΑΙ ΔΙΑΙΤΑ!
Το ίδιο το delivery ικανοποιεί μια απαίτηση της κοινωνίας, για εύκολο και γρήγορο φαγητό χωρίς κόπο στο σπίτι. Είναι λογικό να προσαρμοστεί και να ανταποκριθεί στο νέο ερέθισμα της κοινωνίας για “διαιτητικό”, “υγιεινό” φαγητό. Οι επιλογές εμπλουτίσθηκαν με πιο πολλές σαλάτας, μειώθηκαν οι περιττές σάλτσες και γαρνιτούρες, και ετοιμάστηκαν πιάτα με χαμηλότερα λίπη και με περισσότερη φυτική ίνα. Ακόμα και στο σουβλάκι βρίσκουμε την πίτα από σίκαλη ή τα πιο πολλά λαχανικά.Και να στην Αμερική ο Ομπάμα μόλις πρόσφατα θέσπισε νόμο με τον οποίο αναγράφονται οι θερμίδες και τα συστατικά των φαγητών των εστιατορίων πάνω στους καταλόγους, το Ελληνικό δαιμόνιο πολύ καιρό πιο πριν έχει φροντίσει να αναλύσει με λεπτομέρειες τα συστατικά και να προτείνει και ολοκληρωμένα εβδομαδιαία προγράμματα διατροφής.
Το delivery στον 21ο αιώνα!
Η παρέμβαση της τεχνολογίας δεν περιορίζεται μόνο στο σύστημα καταγραφής των παραγγελιών. Κάθε κατάστημα που σέβεται τον εαυτό στου έχει δημιουργήσει την δική του ιστοθέση μέσα από την οποία προβάλει τα προϊόντα του αλλά και δέχεται παραγγελίες! Επιπλέον λειτουργούν πάνω από 15 διαφορετικά portals με μηχανές αναζήτησης που κατευθύνουν τον ενδιαφερόμενο να βρει το φαγητό που προτιμά ανα περιοχή, είδος, και τιμή. Μπορεί ακόμα να δει κριτικές και αξιολόγηση από άλλους πελάτες αλλά και να πληροφορηθεί για το αν είναι ανοικτό το κατάστημα. Όπως και να έχει η παραγγελία στο σπίτι είναι μια δεδομένη κατάσταση. Είναι ένα ακόμα δείγμα της απομόνωσης και της εσωστρέφειας που χαρακτηρίζει το σύγχρονο άνθρωπο.